«وانگ یی» وزیر خارجه چین در دیدار با «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا درباره ادامه بازداشت «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی شرکت هواوی و دختر بنیانگذار این شرکت اظهارنظر کرد و «آزادی فوری» این تبعه چینی را شرط رفع تنش‌ها بین دو کشور و بازگشت روابط به حالت عادی خوانده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر خارجه چین در دیدار روز جمعه هفته گذشته با همتای کانادایی خود در حاشیه نشست وزرای خارجه «آسه‌آن» در تایلند، آزادی سریع مدیر بازداشت شده هواوی در کانادا را خواستار شد.

۱۵ آذرماه ۱۳۹۷  منابع خبری گزارش دادند که کانادا بنا به درخواست واشنگتن، منگ وانژو که عضو هیئت رئیسه هواوی و دختر بنیانگذار این شرکت است را به بهانه نقض تحریم‌های ایران دستگیر کرد.

در حالی که این اقدام کانادا هشدار جدی دولت چین را به همراه داشت، دولت ترامپ در دفاع از دستگیری این مدیر هواوی گفته بود که «ما از مدتها پیش به آنها (شرکت هواوی) درباره نقض تحریم‌‌ها علیه ایران هشدار داده‌ایم» (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

وانگ یی وزیر خارجه چین خطاب به «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا گفت: «دولت چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شهروندان و شرکت‌های چینی حفاظت خواهد کرد».

این مقام ارشد پکن افزود: «ما امیدواریم که این موضوع به روشی مناسب و سریع حل شود تا روابط چین و کانادا بهر چه زودتر به مسیر درست خود برگردد».

او در این دیدار که اولین دیدار وزرای خارجه چین و کانادا از زمان بازداشت وانژو بوده است، اعلام کرد که بازداشت این مدیر هواوی، «عصبانیت شدید مردم چین را برانگیخته و سبب ایجاد مشکلات جدی در روابط چین- کانادا شده است».

پیشتر کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا درباره این دیدار گفته بود که او در گفت‌وگو با همتای چینی خود در خصوص تنش میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

وی از رایزنی خود با همتای چینی درباره «مایکل کووریک» و «مایکا اسپاور» دو تبعه کانادایی بازداشتد شده در چین هم صحبت کرد و گفت: «این واقعیت که قادر بودم به‌صورت رو در رو [با همتای چینی] بحث و گفت‌وگو کنم، قطعاً گامی مثبت است».

چند روز بعد از بازداشت مدیر هواوی در کانادا، این دو تبعه کانادایی به اتهام‌هایی از قبیل جاسوسی و نقض امنیت ملی چین بازداشت شدند اما دولت کانادا این اتهام‌ها را «خودسرانه» خوانده و آنها را رد کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.