خبر دیدار محمدباقر قالیباف با محمود احمدی‌نژاد و سفرهای اخیر رئیس‌جمهور سابق به شهرهای مختلف برای سخنرانی، ابهامات زیادی را درباره نحوه حضور این دو چهره اصولگرا در انتخابات اسفند ماه ایجاد کرده است.

کنعانی مقدم از چهره‌های اصولگرا و دبیرکل حزب سبز درباره احتمال حضور احمدی‌نژاد با یک لیست ناشناخته در انتخابات مجلس یازدهم می‌گوید: لیست انتخاباتی یک عقبه سیاسی لازم دارد و این عقبه سیاسی است که می‌تواند آن لیست را در انتخابات موفق کند وگرنه صرفا ارائه لیست کار مهمی نیست. او هم‌چنین می‌گوید با شناختی که از قالیباف دارد ائتلاف او با احمدی‌نژاد در انتخابات محال است.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین یا حسین کنعانی‌مقدم را در ادامه می‌خوانید:

*********

آقای کنعانی مقدم! فکر می‌کنید که این امکان وجود دارد که آقای احمدی‌نژاد با یک لیست ناشناخته وارد انتخابات مجلس یازدهم شود و بخواهد افرادی را از جمع حامیانش وارد مجلس کند؟

کشور ما آزاد است و هرکسی می‌تواند در انتخابات حضور پیدا کند و لیست بدهد. اما به نظر می‌آید که هر لیست انتخاباتی یک عقبه سیاسی لازم دارد و این عقبه سیاسی است که می‌تواند آن لیست را در انتخابات موفق کند وگرنه صرفا ارائه لیست کار مهمی نیست.

لیست انتخاباتی احمدی نژاد عقبه حزبی و تشکیلاتی دارد؟

بنابراین باید مشخص باشد که عقبه یک لیست انتخاباتی کدام گروه، حزب و تشکل سیاسی است و بعد هم می‌توان قضاوت کرد آقای احمدی‌نژاد هم می‌تواند لیست بدهد یا خیر.

اما در مورد لیست ناشناخته، این حرف یعنی اینکه آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد تقلب کند و نمی‌خواهد مردم را از حقایق پشت صحنه مطلع کند. کسانی که ناشناس در انتخابات شرکت می‌کنند و به دنبال این هستند که در خفا افکار عمومی را تحت تاثیر قرار بدهند و بعد اهداف خودشان برسند، این یعنی می‌خواهند به مردم دروغ بگویند و این دیگر بحث رقابت سیاسی و انتخاباتی نیست.

تفکر احمدی نژاد یک تفکر سیاسی ورشکسته است

با توجه به نارضایتی طیفی از مردم از عملکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، آقای احمدی‌نژاد می‌تواند جریان سوم را در کشور ایجاد کند؟ این ظرفیت را دارد؟

با توجه به اینکه آقای احمدی‌نژاد هشت سال رئیس جمهور بود و قبل از آن در شهرداری تهران بود، من معتقدم که تفکر او، یک تفکر سیاسی ورشکسته است و سرمایه‌گذاری کردن روی جریان سوم اشتباه است. مردم ما هم از نظر بینش سیاسی و تجربیاتی که داشتند بعید به نظر می‌رسد که در یک حالت ارتجاعی به آقای احمدی‌نژاد برگردند.

انتخابات که لاتاری نیست /احمدی نژاد توهم دارد

یعنی شما فکر می‌کنید که آقای احمدی‌نژاد بدنه رای ندارد؟

نه بدنه رای دارد و نه علاقه سیاسی به او وجود دارد. به نظر می‌رسد که بعضی از سیاسیون ما -نه فقط ایشان- دچار یک توهمی هستند که فکر می‌کنند می‌توانند که در انتخابات مجلس و یا ریاست‌جمهوری با نداشتن عقبه سیاسی در یک لاتاری شرکت کنند. انتخابات لاتاری نیست و رای مردم معنا و مفهوم خاصی دارد و اینکه ما فکر کنیم که شانسی می‌توانیم وارد انتخابات شویم، مردود است.

اشتباه است که فکر کنیم قالیباف به دنبال بدنه رای احمدی نژاد است

خبری دیروز منتشر شد که آقای قالیباف به دیدار آقای احمدی‌نژاد رفته‌اند. به نظر شما چقدر امکان دارد که این دو چهره سیاسی در کنار هم در یک ائتلاف انتخاباتی قرار بگیرند؟

این دو نفر در جلسات مجمع و کمیسیون‌های آن رفت و آمد و سلام علیک دارند. اما اینکه ما فکر کنیم که آقای قالیباف برای رای آوردن متمسک به آقای احمدی‌نژاد و بدنه رای او شده است، به نظرم من اشتباه است.

محال است قالیباف به سمت احمدی نژاد برود

یعنی آقای قالیباف به سمت آقای احمدی‌نژاد نخواهد رفت؟

من بعید می‌دانم، با شناختی که از آقای قالیباف دارم این جزو محالات است که بخواهد بخاطر بدنه رای با او ائتلاف کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.