سومریه نیوز گزارش داد، محمد علی الحکیم، سامح شکری و ایمن الصفدی، وزرای خارجه سه کشور عراق، مصر و اردن یکشنبه در بغداد نشست سه جانبه برگزار کرده و آخرین تحولات مربوط به منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

طرفین در این نشست تعدادی از مسائل و پرونده‌های سیاسی و اقتصادی و در رأس آنها پرونده مقابله با تروریسم، حمایت از عراق در مرحله پسا داعش و بازسازی این کشور را بررسی کردند.

 

در همین راستا، وزرای خارجه مصر و اردن بر تلاش کشورهای‌شان برای تقویت همکاری با عراق در تمامی زمینه‌ها و اهمیت ایجاد یک محیط سرمایه‌گذاری پایدار و مولد که در تحکیم ثبات و توسعه منطقه سهیم باشد، تأکید کردند.

سامح شکری و ایمن الصفدی همچنین با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز به طور جداگانه دیدار کردند.

برهم صالح در جریان این دیدار بر تداوم هماهنگی و گفت‌وگو میان سه کشور در تمامی زمینه‌ها به ویژه مسائل مربوط به تحولات اوضاع منطقه تأکید کرد.

وی گفت: اولویت عراق برقراری روابط با برداران در چارچوب سیاست گسترش روابط بغداد با کشورهای عربی و اسلامی است.

رئیس‌جمهور عراق از نشست سه جانبه وزرای خارجه عراق و مصر و اردن در بغداد استقبال و ابراز امیدواری کرد که کشورش نقطه تلاقی برداران و دوستان عراق بر اساس منافع مشترک و در راستای تحقق صلح و امنیت منطقه باشد.

وزرای خارجه مصر و اردن نیز در دیدار با برهم صالح بار دیگر بر تمایل کشورهای‌شان برای توسعه سازوکار همکاری با عراق در تمامی زمینه‌ها و حمایت آنها از ملت عراق برای برآورده شدن آرمان‌های‌شان تأکید کردند.

در این دیدار که محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق نیز در آن حضور داشت، راه‌های تحکیم روابط عربی، تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل‌های سیاسی برای بحران های منطقه و حمایت از عراق برای بازسازی مناطق آزاد شده از سیطره داعش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز با سامح شکری و ایمن الصفدی در بغداد دیدار کرد.

در همین راستا، دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که عبدالمهدی در این دیدار نشست سه‌جانبه خود با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر و عبد الله دوم، پادشاه اردن در قاهره را موفقیتی برای کشورهای عربی و ملت آنها دانست و خواستار تقویت همکاری میان این سه کشور و آغاز اقدامات عملی به ویژه در زمینه اسکان شد.

سه طرف در این دیدار درباره اجرای خروجی‌های نشست سه جانبه مذکور و تحقق اهداف مشترک رایزنی کردند.

عبدالمهدی در این دیدار اظهار کرد: عراق شاهد ثبات و وحدت ملی است و در حال انجام اقدامات سریع در تمامی زمینه‌ها است. روابط و همکاری مشترک ما تأثیر مثبتی بر ثبات داخلی کشورهایمان خواهد داشت و ما هیچ محدودیتی برای همکاری نداریم و عزم مقابله با تمامی موانع را داریم و عراق سیاست باز با کشورهای عربی و اسلامی را در پیش گرفته است.

وزرای خارجه مصر و اردن با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.

الحلبوسی در این دیدار عنوان کرد: پارلمان و دستگاه اجرایی برای ایجاد بهترین روابط با جهان عرب تلاش می‌کند و تلاش پارلمانی مشترک با پارلمان‌های عربی این روند را تقویت می‌کند.

وی افزود: عراق امروز که به پیروزی‌اش در مقابل تروریسم افتخار می‌کند به برادران عربش برای تلاش عربی مشترک به منظور مقابله با چالش‌ها چه در زمینه مقابله با تروریسم و نابودی اندیشه افراطگرایی و چه در زمینه همکاری سیاسی و اقتصادی چشم دوخته است.

الحلبوسی در ادامه نشست سه جانبه وزرای خارجه عراق، اردن و مصر در بغداد درباره توسعه ساز و کار همکاری میان سه کشور و تبادل نظر و ارزیابی مسائل عربی و منطقه‌ای را ستود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.