آسوشیتدپرس گزارش داد، استقرار در روزهای اخیر دست‌کم ۱۰ هزار نیرو به کشمیر افزود؛ منطقه‌ای که جزو نظامی‌ترین مناطق در جهان محسوب می‌شود. هند همچنین دستور خروج گردشگران و هندوهای زائر را از این منطقه صادر کرده است.  

این تدابیر نگرانی‌هایی را درباره طرح‌های دهلی‌نو برای لغو بندی در قانون اساسی هند که به هندی‌های خارج از این منطقه عمدتا مسلمان‌نشین اجازه خرید ملک نمی‌دهد، ایجاد کرده است. کشمیری‌ها نگرانند این تدابیر مقدمه‌ای بر لغو وضعیت ویژه این منطقه و تشدید سرکوب کنونی علیه ساکنان غیر هندی باشد.

تنش‌ها همچنین در امتداد "خط کنترل" که کشمیر را میان هند و پاکستان به دو نیم تقسیم می‌کند، بالا رفته است. به گفته پلیس پاکستان، تیراندازی هندی‌ها در روز یکشنبه در این منطقه یک زن را مجروح کرد. در روستاهای مرزی پاکستان، ساکنان به مناطق امن‌تر یا ساختمان‌ها و پناهگاه‌هایی که جان آن‌ها را در امان نگاه دارد، منتقل شدند. پاکستان و هند یکدیگر را مقصر تنش‌های مرزی می‌دانند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند امروز ریاست یک جلسه امنیت ملی را بر عهده دارد. مودی و ناسیونالیست‌های هندوی حزب بهاراتیا جاناتای او اوایل امسال مجددا با دستورکاری که شامل حذف حقوق ویژه کشمیری‌ها طبق قانون اساسی هند بود، روی کار آمد.

نیروهای دولتی هند شامگاه یکشنبه موانع آهنی و سیم خاردار در جاده‌ها و تقاطع‌هایی مستقر کردند تا تردد به محله‌هایی در سرینگر، اصلی‌ترین شهر کشمیر تحت کنترل هند را قطع کنند. دولت با صدور فرمانی امنیتی نشست‌های مردمی، راهپیمایی‌ها و جابجایی را ممنوع کرد و مدارس را هم تعطیل اعلام کرده است.    

مقام‌های هند همچنین خدمات اینترنتی تلفن‌های همراه را قطع کردند. در فرودگاه سرینگر، صدها گردشگر هندی و خارجی خارج از ترمینال اصلی تجمع کردند و به دنبال صندلی برای پروازهای خروجی هستند. برخی هم با اتوبوس از این منطقه خارج شدند و صدها تن از دانشجویان هندی هم با اتوبوس از دانشگده‌های سرینگر خارج شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.