واشنگتن پست از اعزام هیأت نظامی آمریکا به آنکارا به عنوان آخرین تلاش واشنگتن برای جلوگیری از حمله ترکیه به شمال شرق سوریه خبر داد- عملیاتی که احتمال می‌رود ظرف ۲ هفته آینده انجام شود.

 

دهها هزار نظامی ترکیه‌ای در مرزهای این کشور با سوریه مستقر شده‌اند و آغاز عملیات علیه یگان‌های کرد مدافع خلق که از حمایت واشنگتن برخوردارند، قریب الوقوع به نظر می‌رسد.

 

این احتمال از دیروز یکشنبه که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه از آغاز عملیاتی بزرگ در شرق رود فرات خبر داد؛ جدی‌تر شده است.

وی گفته بود: وارد عفرین، جرابلس و الباب شدیم و اکنون نیز وارد شرق فرات خواهیم شد. این موضوع را به اطلاع روسیه و آمریکا هم رسانده ایم.

گفتنی است ترکیه به یگان‌های کردی مدافع خلق به چشم یک گروه تروریستی وابسته به پ‌ک‌ک نگاه می‌کند.

پیشتر هم چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به آمریکا هشدار داده بود چنانچه با این کشور سر ایجاد منطقه‌ای امن که بین آنها و نیروهای کردی حائل می‌شود به توافق نرسد؛ دست به عملیات خواهند زد.

پیشنهاد آمریکا در این باره ایجاد منطقه امن در جنوب مرز سوریه-ترکیه به عمق تقریبی ۱۴.۵ کیلومتر و درازای ۱۴۰ کیلومتر است. اما ترکیه می‌گوید عمق منطقه باید حدود ۳۲ کیلومتر باشد و در کنترل آن نیز با آمریکا شریک نخواهد شد.

این چانه‌زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که نه ترکیه برای انجام عملیات در داخل خاک سوریه از دمشق کسب تکلیف کرده است و نه آمریکا برای حضور در این کشور، مجوز قانونی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.