زمانی درگیری های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه آتش زیر قیمت نفت را روشن می‌کرد و دور نمای عرضه را تحت تاثیر قرار می‌داد. حالا این تهدید تقاضاست که در بازارهای نفت شوک ایجاد می کند.

 حملات به نفتکش ها، سرنگونی پهپاد ها و قدرت نمایی های نظامی در تنگه هرمز تاثیر کمی بر قیمت نفت گذاشته است. شاید تاجران نفت باور نمی کنند مهم ترین گذرگاه نفتی یک روز واقعاً به روی دریانوردی بسته شود. توقیف نفتکش استنا ایمپرو یک مشکل کاملا انگلیسی است و دنیا شاهد توقیف نفتکش‌های خارجی بیشتری توسط ایران نخواهد بود.  در حالیکه ترس کشتی هایی که از این آبراه استفاده می‌کنند ادامه دارد، به نظر نمی رسد بر شدت جنگ افزوده شود.

 در عوض، یک توییت توسط دونالد ترامپ برای وضع عوارض اضافی ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چین ،برای بالا بردن ۴ درصدی قیمت نفت خام آمریکا طی ۱۵ دقیقه کافی بود. نفت آمریکا در پایان آن روز ۸ درصد افزایش قیمت داشت.

 وضع این عوارض اضافی به علاوه عوارضی که قبلا وضع شده بود جلوی تقاضای ۱۰۰ میلیون بشکه در روز نفت جهان را میگیرد. این نگرانی بسیار بزرگ تر از تهدید اختلال در جریان نفت خام از تنگه هرمز است.

 آژانس بین المللی انرژی که پیش بینی هایش از نزدیک مورد بررسی تاجران و تحلیل گران قرار می گیرد، رقم رشد تقاضای نفت جهان را برای نیمه اول ۲۰۱۹ پایین آورده است. در ابتدای سال جاری میلادی، این آژانس نرخ رشد تقاضای نفت را بیش از ۱.۴ میلیون بشکه در روز تخمین می‌زد.  ولی طی ۶ ماه شرایط بسیار تغییر کرد. حالا رشد تقاضا برای نیمه اول ۲۰۱۹ که تازه به پایان رسیده فقط ۵۶۰ هزار بشکه در روز تخمین زده می شود و پیش بینی تقاضا در نیمه دوم سال تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

 گزارش ماه جولای این آژانس همچنین  اشاره می کند جنگ تجاری بین چین و آمریکا در ماه‌های آینده بدتر نمی شود.

یک حوزه‌ای که تقاضا در آن بسیار بالاست، پتروشیمی است. بخشی از بازار نفت که با ضربه خوردن بخش حمل و نقل به خاطر خودروهای الکتریکی، احتمالاً پیش‌برنده رشد طی سال‌های آینده باشد.

 در حالی که تولیدکنندگان نفت جهان با عرضه بیش از حد آن دست و پنجه نرم می کنند، هر گونه نشانه‌ای از ضعف تقاضا تاثیری نامتناسب بر قیمت نفت میگذارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.