محمدجواد ظریف در این نشست صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: به شما روز خبرنگار را تبریک می‌گویم. شهادت خبرنگار ایرنا شهید محمود صارمی را به اصحاب خبر تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. روز خبرنگار یک اتفاق مهمی است و من برای دوستان خبرنگار اهمیت این روز را برای ارتباط وزارت خارجه و جامعه رسانه‌ای کشور تاکید می‌کنم. ما در این روز ۱۱ شهید داشتیم که ۱۰ دیپلمات شهید داشتیم و یک شهید خبرنگار. این نشان می‌دهد که خون خبرنگاران و دیپلمات‌ها به هم آمیخته ولی ظاهرا خون خبرنگاران رنگین تر است (به مزاح) و این روز به نام آنها نام گرفته است، نوش جانشان. نزدیک دومین سالگرد مرحوم مردوخی هستیم و سال گذشته سعادت را داشتیم که در خدمت خانواده ایشان باشیم و از همینجا نام و یاد ایشان را گرامی می‌داریم. تعدادی از خبرنگاران الان در بستر بیماری هستند. خانم زهرا عبدالمحمدی، آقای سیف الله یزدانی و آقای مهدی شادمانی، برای آنها آرزوی شفای عاجل داریم.

وزیر خارجه در ادامه گفت: تروریسم اقتصادی امروز یک واقعیت است. تروریسم اقتصادی یعنی شما مردم عادی را هدف قرار دهید به امید اینکه سیاست‌های شما را اجرا کنند. دولت آمریکا رسما اعلام می‌کند که اگر مردم ایران می‌خواهند نان بخورند باید سیاست را تغییر دهد. خدا را شاکریم که نیاز ما به آنها بسیار کم است و خدا را شاکریم که با رفتار خود به دنیا نشان می‌دهد در حوزه‌های محدودی که توان دارند این تروریست‌ها دارند چنین می‌کنند. ما در اوج عقب ماندگی آنها علم خود را مجانا به آنها تقدیم کردیم. اما امروز اجازه نمی‌دهند که علم را حتی بخریم.

ظریف گفت: در سفری که به بولیوی داشتم، افتخار این را داشتم که دوره فوق لیسانس نانو تکنولوژی ایران را در آنجا افتتاح کنم. این تفاوت گفتمان ما و آنها است. گفتمان ما گفتمان همراهی، همکاری و همدلی است. برای همین است که امروز آمریکا در دنیا تنهاست. آمریکا در حوزه‌هایی که مانند حوزه نظامی ابرقدرت است نمی‌تواند ائتلاف ایجاد کند. کشورهای دیگر خجالت می‌کشند که نامشان در کنار نام آمریکا در لیست باشد. هر جا که قدم گذاشتند، از افغانستان که پس از ۱۸ سال با خفت الان با طالبان مذاکره می‌کنند. در عراق، داعش را ایجاد کردند. در خلیج فارس هم کشتار مردم بی‌گناه از جلمه ۲۹۰ نفر مسافر بود. آیا این افتخار است برای ابرقدرت دنیا که در طول ۷۰ سال گذشته فقط یک جنگ آنها هم علیه کشور ذره‌ای گرانادا پیروز شده باشد. گفتمان ابرقدرتی و زورگویی دوره‌اش تمام شده است. ما با مردم آمریکا درگیری نداریم. دیروز بسیار متاسف شدیم که مردم آمریکا گرفتار فرهنگ هفت تیرکشی و قلدری و زورمداری و تقدیس خشونت شده‌اند. فرهنگی که کشتار مردم بی‌ناه را تقدیس می‌کند و از جنگ به عنوان یک گزینه روی میز صحبت می‌کند، یک فرهنگ موفقی نیست. برای همین است که مجبورند تحریم کنند. مسئولین را تحریم کنند، رهبری معظم را تحریم کنند و خدمتگزار کوچکی را تحریم کنند. این تفاوت دو گفتمانی است که یک مسیر محتومی را پیش می‌رود.

وی گفت: در سفرم به نیویورک به من گفته شد که ظرف دو هفته تحریم می‌شوم مگر آن که پیشنهاد آن‌ها را بپذیرم.

ظریف با بیان این که قصد ندارد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود گفت : تعهد محضری می‌دهم که سال ۱۴۰۰ در خانه هستم و یا در دانشگاه.

مهمترین اظهارات محمدجواد ظریف به شرح زیر است:

امروز آمریکا در دنیا تنهاست و آنها با خلاف انسانی رفتار کردن خودشان این شرایط را به وجود آورده‌اند

کشورها شرم می‌کنند نام‌شان کنار آمریکا قرار بگیرد

آمریکای جنگ‌طلب در کدام جنگ به غیر از جنگ گرانادا پیروز شده‌ است؟

این گفتمان محکوم به شکست است. گفتمان ابرقدرتی دوره‌اش تمام شده است

ما با مردم آمریکا درگیری نداریم و دیروز بسیار متاسف شدیم که مردم بیگناه آمریکا گرفتار فرهنگ هفت‌تیرکشی و قلدری شدند

در دنیای امروز این گفتمان نمی‌تواند تاب بیاورد و به همین خاطر به تروریسم اقتصادی روی می‌آورند و مجبورند رهبری معظم را تحریم کنند و یک کوچکی مثل وزیر خارجه را تحریم کنند.

ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم، مردم آمریکا دچار فرهنگ تقدیس خشونت شده اند، فرهنگی که از جنگ به عنوان گزینه روی میز استفاده می کند.

تحریم وزیر خارجه یعنی تحریم گفت و گو، تحریم دیپلماسی

ما امنیت مان را هیچ گاه نخریده ایم و نخواهیم خرید.

ما پیشرفت مان را هیچ گاه نخریده ایم و نخواهیم خرید.

در دوره جنگ هر چه خواستیم به ما سلاح ندادند، از ابتدایی‌ترین ابزار دفاع از مردم خودمون محروم کردن.

ما امکانات دفاعی خودمون را ساخت توانستیم پهباد آمریکایی را با موشک تمام ساخت خودمان سرنگون کردیم.

برجام در این مرحله و مرحله بعد به فروپاشی نزدیک نیست، امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام وجود ندارد ، همه دنیا میداند همه گزازش های آژانس تعهد ایران را میداند، قانون شکنی با برجام است.

استفاده از مکانیزم ماشه ( snap back) توسط اروپا غیرممکن است.

ما در چارچوب برجام عمل میکنیم و نمی توانند اقدامی علیه ایران در شورای امنیت انجام دهند مگر آنکه بخواهند از مکانیسم زور استفاده کنند.

برخی در آمریکا با دیپلماسی مشکل دارند.

حتما شرایط فعلی به ضرر ما تمام نمی‌شود.

گام سوم نه آخرین قدم است و نه خروج از برجام؛ این گام ها در قالب برجام است.

برجام چیز مقدسی نیست، اگر لازم شود. از برجام هم خارج میشویم.

اروپایی‌ها باید شرایطی ایجاد کنند که شرکت‌هایشان بتوانند با ایران کار کنند

اروپا از ۱۱ تعهداتش به هیچ کدام پایبند نبوده است

ما طولانی‌ترین مذاکره تاریخ را با آمریکا داشتیم

هیچ‌گاه وزیرخارجه آمریکا ۹ ساعت متوالی با وزیرخارجه یک کشور دیگر مذاکره نداشته و هیچ گاه وزیرخارجه آمریکا ۱۷ روز برای مذاکره با وزیرخارجه یک کشور دیگر در خارج از آمریکا نبوده است

شاید آنها بیکار باشند اما ما بیکار نیستیم که با تغییر یک دولت دوباره با آنها مذاکره کنیم. در آمریکا انقلاب که نشده دوباره بخواهیم با آنها مذاکره کنیم

آمریکا نمی‌تواند ادعای مذاکره کند چون آنها میز مذاکره را ترک کرده‌اند و بالاترین مقام جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌اند

شما دروغگویی خود را با تحریم مقام معظم رهبری و تحریم وزیرخارجه ثابت کرده‌اید

الحمدلله از اعضای تیم بی کم می‌شود و ما از این استقبال می‌کنیم

ما خوشحال می‌شویم که گروه بی کم می‌شود و دوست داریم رابطه با همسایگان بهتر شود

سفره ایران به عنوان برادران شما گسترده است

اسراییل حتی نمی‌تواند در برابر نهضت مقاومت از خودش دفاع کند بنابراین برای شما هم کاری نمی کند

سعودی‌ها ۷۵میلیارد دلار به صدام کمک کردند و صدام با پول‌ها و سلاح سعودی به کویت حمله کرد

ما همچنان مهیا و آماده برای مذاکره با عربستان هستیم. او با انتقاد از فشار کشورهای عضو همکاری خلیج به قطر گفت این شورا باید متحد باشند.

در سال ۱۹۸۵ وزیرخارجه وقت به این شورا پیشنهاد مذاکره داد. اما آنها از صدام حمایت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.