«سهیل محمود» قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان امروز «آجی بِساریا» سفیر هند را احضار و مراتب اعتراض شدید دولت اسلام آباد به تصمیم و اقدامات اخیر دهلی نو در کشمیر را به وی ابلاغ کرد.

وی آنچه را که اقدام های  غیرقانونی و بی ثبات کننده هند خواند، خواستار توقف این تحرکات در کشمیر شد و تاکید کرد که دهلی نو باید به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل احترام بگذارد.

سهیل محمود همچنین وضع قوانین منع آمد و رفت در کشمیر، استقرار ۱۸۰ هزار نظامی هند در این منطقه، تعلیق خدمات ارتباطی و اینترنت و بازداشت رهبران کشمیری را محکوم کرد.

به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، این کشور به حمایت همه جانبه خود از مردم کشمیر و حق غیرقابل انکار آنان برای تعیین سرنوشت خود ادامه خواهد داد.

احضار سفیر ھند به وزارت امور خارجه پاکستان در حالی صورت گرفت که درپی تشدید درگیری ھای مرزی میان دو کشور، کاردار سفارت ھند نیز پنج مرتبه طی یک ھفته احضار شده بود.

تنش های سیاسی میان پاکستان و هند پس از اعلام تصمیم دولت دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر بالا گرفت و دولت اسلام آباد نیز در واکنش به این اقدام، آن را محکوم کرد.

علاوه بر این «عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز امروز با همتای مالزیایی خود و رئیس جمهوری ترکیه به صورت جداگانه درخصوص وضعیت بحرانی در کشمیر تلفنی رایزنی کرد.

اختلافات بر سر کشمیر را می توان دلیل عمده  تنش در روابط نه چندان گرم پاکستان و هند و شعله ور شدن آتش اختلافات در روزهای اخیر دانست. تعاملات دو کشور هسته ای در جنوب آسیا از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۳۲۶ شمسی رقابتی و به نوعی دارای سوءظن نسبت به یکدیگر بوده است.

مسائل مختلفی در تقسیم دو کشور تاثیر داشته، ولی یکی از مهمترین و حساس ترین آنها پس از استقلال هند و پاکستان، وضعیت منطقه بزرگ کشمیر تحت مناقشه دو کشور عنوان می شود.

مردم پاکستان و بسیاری از مسئولان احزاب سیاسی و فعالان اجتماعی امروز در شهرهای مختلف این کشور از جمله اسلام آباد و لاهور در اعتراض به وضعیت بحرانی در کشمیر و تصمیم دولت هند دست به تظاهرات زدند.​

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.