لغو وضعیت خودمختاری «جامو و کشمیر» توسط دولت هند، واکنش نخست وزیر پاکستان را به‌دنبال داشت.

نخست وزیر پاکستان در بیانیه‌ای با انتقاد از این اقدام دولت هند، آن را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت خواند و تاکید کرد که این موضوع موجب تنش بیشتر در روابط ۲ کشور خواهد شد.

عمران خان همچنین امروز در گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه گفت که این اقدام غیرقانونی هند پیامدهای جدی برای امنیت و صلح منطقه دارد.

دولت هند امروز اعلام کرد وضعیت ویژه منطقه مورد مناقشه «جامو و کشمیر» را لغو می‌کند. «آمیت شاه» وزیر کشور هند که در پارلمان این کشور صحبت می‌کرد، گفت این ایالت که تاکنون خودمختار بوده، قرار است به دو منطقه به نام‌های «جامو و کشمیر» با پارلمان محلی و «لداک» بدون پارلمان محلی، تقسیم شود.

«عارف علوی» رییس‌جمهور پاکستان نیز در توئیتی در واکنش به اقدام هند گفت که پاکستان بر حل مسالمت آمیز این موضوع بر اساس خواست مردم کشمیر پافشاری و از آن حمایت می‌کند و پاکستان همیشه در کنار مردم کشمیر است.

«محمد فیصل» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز اعلام کرد کشمیر سرزمین مورد مناقشه است و اقدام یک‌جانبه هند نمی‌تواند خودمختاری این منطقه را لغو کند.

وی افزود: کشمیر طبق قوانین بین المللی منطقه مورد مناقشه است بنابراین پاکستان و کشمیری‌ها لغو خودمختاری این سرزمین را نمی‌پذیرند.

پس از اعلام این خبر توسط آمیت شاه، جو پارلمان هند متشنج شد و بسیاری از نمایندگان معارض دولت با صدای بلند شروع به اعتراض کردند.

ایالت جامو و کشمیر، بخش تحت کنترل هند، از منطقه بزرگتر کشمیر است که میان هند، پاکستان و چین مورد مناقشه قرار دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.