یک مقام آمریکایی تصریح کرد، کره‌شمالی بامداد سه‌شنبه به وقت محلی دو پرتابه نامشخص به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است که مشابه موشک‌های کوتاه‌برد اخیر هستند.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی نیز اعلام کرد، این موشک‌ها از مناطقی در نزدیکی استان هوانگای جنوبی شلیک شده‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز گفته است: ما همچنان اوضاع را زیر نظر داریم و از نزدیک با هم‌پیمانان خود، کره‌جنوبی و ژاپن مشورت می‌کنیم.

تازه‌ترین آزمایش کره‌شمالی در حالی صورت می‌گیرد که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا برای دیدار با همتایان خود در ژاپن و کره‌جنوبی این هفته به این منطقه سفر کرده است و همزمان آمریکا و کره‌جنوبی مانور نظامی مشترک را در شبه‌جزیره کره آغاز کرده‌اند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی برگزاری رزمایش نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا را «نقض آشکار» توافقات بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ خوانده است.

وزارت دفاع کره‌جنوبی روز دوشنبه اعلام کرده بود، این رزمایش که بیشتر مربوط به بخش فنی و رایانه‌ای است، آزمایشی برای سئول خواهد بود تا توانایی کنترل عملیاتی نیروهایش را بسنجد. بنا بر پیمان امنیتی میان کره‌جنوبی و آمریکا، در صورت بروز جنگ، فرماندهی نیروهای کره‌جنوبی بر عهده یک ژنرال آمریکایی خواهد بود و سئول مدت‌هاست که در پی تغییر این وضعیت است.

این چهارمین آزمایش تسلیحاتی کره‌شمالی طی دو هفته اخیر است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته کوشید سومین آزمایش موشکی کره‌شمالی را کم‌اهمیت جلوه دهد و گفت، این‌ها موشک‌های کوتاه‌برد و استاندارد بودند و تأثیری بر تصمیم وی برای مذاکره با پیونگ‌یانگ نخواهند داشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: سلاح‌هایی که آزمایش شدند موشک‌های کوتاه‌برد بودند. ما هرگز بر سر آنها توافق نداشته‌ایم. برای من اینها مسأله‌ای نیستند. باید ببینم چه پیش خواهد آمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.