حجت‌السلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در دیدار با محمدجواد ظریف، معاونان و مدیران وزارت امور خارجه، با ابراز خرسندی از حضور در این وزارت‌خانه و جمع معاونان و مدیران آن، گفت: سیاست خارجی ویژگی‌های خاص و روابط تنگاتنگی با ملت دارد.

اهم اظهارات رئیس جمهور را در ادامه بخوانید:

*سیاست خارجه مربوط به کل ملت ایران است و وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه وقتی در سیاست بیرونی ما و خارجی ما حرف می‌زند و حضور پیدا می‌کند به عنوان نماینده کل ملت ایران است. 

*وقتی می‌گوییم سیاست خارجی یعنی نحوه تعامل یک ملت با دیگران، پس سیاست خارجی نمی‌تواند سیاستی مربوط به یک جناح، حزب و جمع باشد. مربوط به کل ملت ایران است و وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه وقتی در جایی حضور پیدا می‌کند نماینده کل ملت ایران است، به همین دلیل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما باید یکپارچه باشد.

*اگر ملت یکپارچه را می‌خواهیم ملتی توانمند است که یکپارچه باشد تکه تکه شدن توان ملت را می‌کاهد ملتی توانمند است و مقابل قدرت‌های خارجی می‌ایستد که یکپارچه باشد سیاست خارجی برای ما که دوران بعد از انقلاب و قبل از آن را دیدیم یکی از عوامل یکپارچگی است.

*در تمام کشورهای دنیا تصمیمات اساسی در سیاست خارجی را کل آن نظام تصمیم می‌گیرند؛ ما نظرمان را می‌گوییم ولی وقتی نظام به تصمیمی رسید همان را اجرا می‌کنیم.

*رییس جمهوری هستم که نظر خودم را درباره سیاست خارجی را دوبار به رای گذاشتم.شاید یکی از دلایل رای دادن مردم به من، گشایش در سیاست خارجی بوده است.

*برخی این مساله را درست لمس نمی‌کنند که بنده بعنوان رییس‌جمهور نظرم را برای مردم می‌گویم ولی اگر لایحه‌ای به مجلس رفت و تغییر یافت و تصویب شد من همان را که با نظرم متفاوت است را باید امضا و اجرا کنم.

*ظریف امانتدار به معنی واقعی کلمه است. شهادت می‌دهم وزیر امور خارجه ما رسول امین بوده است.

*۸ سال مذاکره هسته ای قبل از این دولت، حاصلی نداشت. در هر مذاکره ای اگر به دنبال حداکثر باشید به توافق نمی رسیم.

*اگر وزیر خارجه ما در نیویورک با وزیر خارجه آمریکا دیدار نکرده بود و من به تماس تلفنی اوباما جواب نداده بودم دست یابی به توافق هسته ای و برجام به این سرعت شکل نمی گرفت و سخت‌تر می‌شد.

*پیمان حدیبیه هم حداکثری نبود. پیغمبر قبول کرد، چون میخواست صلح برقرار شود؛ پیشنهادات بدتر هم کردند، اما ایشان قبول کردند. تندروها بیرون خیمه پیغمبر شروع به نق زدن کردند.

*حاکمان باید نمایندگان مردم باشند و بالاتر از این نیست. هیچ کس در جمهوری اسلامی ایران بالاتر از نماینده مردم نیست. خواست مردم اساس است. باید در کنار مردم باشیم نه اینکه چیزی را به مردم تحمیل کنیم. اگر مردم تحمیل میخواستند قبلا هم به آنها تحمیل می‌شد. تحمیل تحمیل است.

*اینکه من میگویم برجام از بین رفتنی نیست، در مورد بحث از بین رفتن قطعنامه های فصل هفتی و از بین رفتن ایران هراسی است.

*اسرائیل رها نمی کند مگر اینکه برجام به طور کامل از بین برود؛ ارتجاع هم همین نظر را دارد؛ تندروهای آمریکا هم. این مثلث شوم، از اول باهم بودند و هستنند.

*اگر از اصل ششم فاصله بگیریم، باید دیر یا زود خداحافظی کنیم. اصل ششم میگوید: در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود. کمک اصل ۶، اصل ۵۹ است و جمهوری اسلامی را تضمین می‌کند. با این‌ دو اصل هیچ قدرتی نظام ما را نمی‌توانند تغییر دهند در صورتیکه به اصول ۶و۵۹ متعهد باشیم.

*یکی از ویژگی‌های اصلی ما استقلال بود که به عنوان شعار مهمی متجلی بود و وابستگی ما به قدرت‌های خارجی قطع شد در انقلاب مردم یکی از تحقیرهای مهمی که قرن‌ها بر ملت ایران تحمیل شده بود و تحقیر برابر قدرت‌های بیگانه بود را برداشتند و ملت ما مستقل شد.

*همه باید مطیع نظر اکثریت مردم باشیم.

*برای حذف ۴صفر از پول رسمی من نظرم این بود باید با زبان مردم حرف بزنیم. من هیچ کشوری را ندیده‌ام که زبان مردم و زبان بانک‌ها متفاوت باشد. فقط مساله پول ملی نیست. در جاهای مختلفی ما زبان مردم را نمی فهمیم آنها هم زبان ما را نمی فهمند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.