وزارت امور خارجه اروگوئه به شهروندان این کشور هشدار داد "درباره خشونت سراسری رو به افزایش که بیشتر در زمینه جرایم بر پایه نفرت از گروهی خاص صورت می‌گیرند و در هفت ماه نخست سال جاری میلادی جان بیش از ۲۵۰ تن را گرفته" به شدت احتیاط کنند.

وزارت امور خارجه اوروگوئه اظهار کرده، به دلیل "مالکیت غیرگزینشی سلاح در میان مردم آمریکا"، به مسافرانی که به این کشور سفر می‌کنند توصیه می‌شود که از حضور در "محل‌هایی با تمرکز بالای جمعیت مانند پارک‌ها، مراکز خرید، فستیوال‌های هنری، رویدادهای دینی، جشنواره‌های غذا و هرگونه گردهمایی فرهنگی و ورزشی خودداری کنند".

به گزارش پایگاه خبری هیل، این هشدار دو روز پس از آن صادر شده که دو تیراندازی در شهرهای ال‌پاسو ایالت تگزاس و دیتون ایالت اویاهو در آمریکا صورت گرفت و در اثر این حوادث ۲۹ تن جان باختند.

گزارش شده فرد مسلحی که تیراندازی ال‌پاسو از سوی او صورت گرفته، پیش از این حمله بیانیه‌ای ضدمهاجرتی نوشته و در آن از "هجوم" افرادی با ریشه آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرده است.

در همین حال شهروندان آمریکایی دارای ریشه لاتین در خصوص حملات ناشی از افکار نژادرستانه ابراز نگرانی کرده و انگشت اتهام خود را به طور مستقیم به سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا گرفته‌اند.

بسیاری از این افراد اظهار کردند که هنوز با حادثه تیراندازه ال‌پاسو کنار نیامده‌اند.

گفته می‌شود این حادثه تیراندازی مرگبارترین جرم بر مبنای نفرتی است که تاکنون علیه جامعه لاتین آمریکا صورت گرفته است.

آنجلیکا سالاس، رییس ائتلاف حقوق مهاجران به خبرگزاری فرانسه گفت: اظهارات رییس جمهور آمریکا آتش نفاق را در این کشور  شعله‌ورتر کرده است و از آن جا که او هرج و مرج را ترجیح می‌دهد، به احتمال زیاد از دیدن افزایش درگیری میان جوامع مختلف کشور لذت می‌برد.

برخی از لاتین‌های ساکن آمریکا تیراندازی صورت گرفته در ال‌پاسو را که در مرز آمریکا با مکزیک قرار دارد، اعلام جنگ علیه لاتین‌ها دانسته‌اند.

لوز گالیگاس، عضو مرکز حقوقی " TODEC" که یک سازمان حقوق مهاجران است، اظهار کرد که این تیراندازی در میان لاتین‌های آمریکا ایجاد هراس کرده و آنان دیگر احساس امنیت نمی‌کنند.

وی افزود: رییس جمهور گروه‌های نژادپرست را قدرتمندتر کرده و به آنان چراغ سبز نشان داده تا بر مبنای نفرتشان اقدام کنند.

سالاس، رییس ائتلاف حقوق مهاجران اظهار کرد، شکی ندارد که افراد دارای افکار نژادپرستانه امروز به لطف ترامپ جسورتر شده‌اند تا به رنگین پوستان یا هر فردی که متفاوت محسوب می‌شود، حمله کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.