مقامات دولت آلمان در واکنش به انتقاد رسانه های این کشور از بی عملی خود نسبت به تحولات خلیج فارس، از طرح جدید خود در مورد تنگه هرمز پرده برداشتند.

 

به گزارش خبرگزاری د. پ. آ. آلمان ، «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور که در لهستان به سر می برد، دیروز ( دوشنبه)  از قصد برلین برای ایجاد یک ائتلاف اروپایی با هدف نظارت بر امنیت عبور و مرور در تنگه هرمز خبر داد.

 

وی با این حال اهداف این ائتلاف را بسیار متفاوت تر از اهداف ائتلاف دریایی آمریکا دانست و گفت: ما همواره از ماموریت نظارت بر تنگه هرمز سخن گفته ایم.

 

به گفته وی ماموریت این ائتلاف نظارت و جمع آوری اطلاعات در مورد خطرات موجود در مسیرهای دریایی و ارائه آن به کشتی های در حال عبور از این آبراه خواهد بود.

 

بنابر اعلام وزارت خارجه آلمان گفتگوها در مورد تشکیل چنین ائتلافی طی روزهای آینده با فرانسه و در سطح کارشناسان انجام می گیرد.

 

هر چند انگلیس اعلام کرده است که به ائتلاف پیشنهادی آمریکا می پیوندد، اما برلین از رایزنی با مقامات لندن در مورد ائتلاف مورد نظر خود خبر داده است.

 

وزیر خارجه آلمان گفت که برای متقاعد کردن شرکای اروپایی، باید زمان بیشتری در نظر گرفته شود.

 

دویچه وله نیز گزارش داد: یک سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در یک نشست خبری در برلین گفته است که در حال حاضر «آنگلا مرکل» صدراعظم و تمام اعضای کابینه دولت این کشور دلیلی برای مشارکت آلمان در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز نمی‌بینند.

 

این مقام آلمانی گفت: «صدر اعظم در شرایط فعلی دلیلی برای شرکت در عملیات دریایی آمریکا نمی‌بیند و در حال حاضر تمامی اعضای دولت آلمان با این موضوع موافقند.»

 

سفارت آمریکا در برلین اخیرا از درخواست رسمی واشنگتن از برلین برای پیوستن به فرانسه و بریتانیا در ائتلاف دریایی در تنگه هرمز خبر داده بود اما آلمان این درخواست را رد کرد.

این در حالی است که اختلافات بین احزاب حاکم و جریان های سیاسی آلمان در مورد مشارکت این کشور در ائتلاف دریایی خلیج فارس موجب به خطر افتادن یکپارچگی در دولت «آنگلا مرکل» شده است.

 

در حالی که حزب سوسیال دموکرات و برخی از احزاب اپوزیسیون آلمان مخالفت صریح خود را با ماموریت نظامی این کشور در تنگه هرمز اعلام کرده اند، حزب دموکرات مسیحی اعلام کرده که در حال بررسی امکان مشاکت در این طرح است.

 

در همین ارتباط شبکه دویچه وله اعلام کرد که درخواست آمریکا از آلمان برای شرکت در ماموریت تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز به بحث و اختلاف نظر بین سیاستمداران آلمان دامن زده است.

 

در جدیدترین موضع گیری ها در این خصوص رهبر حزب سبزها اعلام کرد در صورتی که همه تلاش‌های دیپلماتیک بی نتیجه بمانند، آنگاه دولت آلمان نمی‌تواند از پذیرش مسئولیت تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس و به‌ویژه تنگه هرمز شانه خالی کند.

دولت انگلیس روز گذشته(دوشنبه) ضمن مخالفت با اعمال تحریم های واشنگتن علیه ایران اعلام کرد که بمنظور ایجاد امنیت تردد کشتی ها در خلیج فارس به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز خواهد پیوست.

تنش ها میان ایران و انگلیس پس از توقیف نفتکش "استنا ایمپرو"  انگلیس توسط نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و توقیف نفتکش "گریس ۱" که حامل نفت خام ایران در تنگه جبل‌الطارق بود، شدت یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.