بنابر اعلام وب‌سایت طبیب خوئی، به این دلیل آشنایی والدین با این علائم و پیگیری سریع آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است. مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم تومور مغزی کودکان عبارت‌اند از:

۱. افزایش دور سر: به دلیل باز بودن درزهای جمجمه اطفال، توده‌های مغزی یا بروز هیدروسفالی (تجمع مایع مغزی نخاعی) در اثر تومورهای مغزی ممکن است سبب افزایش فشار داخل جمجمه و رشد غیرعادی آن شوند.

۲. بی‌قراری غیرعادی: این بی‌قراری ممکن است به دلیل سردرد در شیرخوار که توانایی صحبت ندارد رخ دهد و گاهی با استفراغ و بردن مکرر دست توسط شیرخوار به سمت سرش همراه است.

۳. سردرد: در کودکان همواره باید سردرد را جدی تلقی کرد و بررسی دقیق و کاملی برای رد علل مهم انجام داد.

۴. انحراف چشم‌ها: این انحراف اگر به دلیل بالارفتن فشار داخل جمجمه باشد معمولاً به سمت پایین است اما فلج عصب‌های چشمی به دلیل ضایعه مغزی ممکن است به انحراف چشم‌ها به هر سمت منجر شود. مادران در اکثر موارد پیش از سایر افراد متوجه تغییر در نگاه شیرخوار و کودک خود می‌شوند و این اتفاق باید مهم و جدی در نظر گرفته شود.

۵. تأخیر تکاملی: تکامل شیرخواران به‌صورت رفتار و گفتار و واکنش آن‌ها به محیط اطراف در سنین مختلف ارزیابی می‌شود؛ مثل گردن گرفتن، لبخند زدن، نشستن، ایستادن و ... هرگونه تأخیر در این پلکان باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

۶. تشنج: تشنج در کودکان لزوماً به‌صورت کاهش سطح هوشیاری و حرکات شدید در اندام‌ها نیست. قطع ناگهانی ارتباط و عدم توجه به اطراف برای چند ثانیه تا دقیقه، قرار دادن سر یا اندام‌ها در یک وضعیت خاص، حرکت پرشی اندام‌ها، شل شدن عضلات به‌طور ناگهانی، حرکات تکراری در دهان مثل مزه مزه کردن، انحراف چشم‌ها و حتی تولید صداهای غیرعادی و عجیب به‌صورت متناوب می‌توانند نوعی تشنج باشند که گاهی مورد توجه قرار نگرفته و بعدها بیماری خود را با علائم جدی‌تر نشان می‌دهد.

۷. ضعف اندام‌ها: که گاهی به‌صورت عدم استفاده کودک از یکدست و یا راه رفتن غیرمتقارن خود را نشان می‌دهد.

۸. برجسته‌شدن ملاج: ملاج فضایی نرم و بدون استخوان در جلوی جمجمه است که در شیرخواران قبل از پوشش کامل استخوانی جمجمه قابل‌لمس است. بالا رفتن فشار داخل جمجمه سبب برجسته و سفت شدن ملاج می‌شود.

۹. علائم پوستی: گاهی لک‌های پوستی، توده‌های کوچک متعدد زیرپوست و علائم مشابه که به‌راحتی از چشم دور می‌مانند اولین نشانه‌های ابتلا به سندرومی به نام «نوروفیبروماتوز» هستند که شامل تومورهای متعدد سیستم عصبی و درگیری همزمان پوستی می‌شود. ذکر وجود این ضایعات توسط والدین به پزشک معالج می‌تواند بسیار کمک‌کننده و راهگشای تشخیص زودتر توده‌های مغزی باشند.

در پایان باید گفت که امروزه خطر و عوارض جراحی تومورهای مغزی کودکان در دست جراح مغز و اعصاب زبردست و با تجهیزات کافی بسیار کاهش‌یافته است. بهترین جراح تومور مغزی کودکان کسی است که با توجه ریزبینانه به علائم کودک و انجام بررسی صحیح به تشخیص بیماری رسیده و بتواند با کلام خود و ارتباط موثر با والدین، آرامش و امید را در دل آن‌ها جایگزین دلهره و اضطراب نماید و با بهره‌گیری از تجربه کافی و علم روز جراحی مغز و اعصاب، بهترین نتیجه ممکن را برای درمان کودک رقم بزند.

با آرزوی سلامتی برای همه کودکان

دکتر علیرضا طبیب خوئی

– جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

– متخصص جراحی مغز و اعصاب

– آندوسکوپی مغز و قاعده جمجمه

جراحی تومورهای پیچیده مغزی

– جراحی‌های میکروسکوپی بیماری‌های عروق مغز از جمله آنوریسم‌ها و کلافه‌های شریانی وریدی برای درمان دائم و قطعی آن‌ها

– جراحی باز و لیزری و درمان غیرجراحی دیسک و سایر بیماری‌های ستون فقرات

– رتبه اول بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب کشور

- هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

مراجعان می‌توانند برای تعیین وقت با شماره‌های  ۸۸۴۸۶۸۸۷-۰۹۱۲۰۷۰۱۰۸۰ تماس بگبرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.