«هوا چونینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن رد ادعاهای اخیر «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا مبنی بر نقش پکن در بی‌ثبات کردن منقطه «ایندو-پاسیفیک» تصریح کرد که آمریکا به شیوه‌ای غیرمسئولانه با چنین اظهاراتی، تقصیرات را به گردن پکن می‌اندازد.

 

خبرگزاری «شینهوا» گزارش کرد، سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه تأکید کرد که مدت‌ها است که آمریکا به طرز ناخوشایندی در امور کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه مداخله می‌کند و تلاش می‌کند از طریق ترویج «راهبرد ایندو-پاسیفیک»، بین این کشورهای این منطقه تفرقه و جدایی ایجاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا در قبال کشورهای دیگر گفت که آمریکا در امور اقتصادی، رویکرد خودخواهانه «همسایه‌ات را فقیر کن» در پیش گرفته است و از طرف دیگر به دنبال استقرار سامانه‌های نظامی خود و تقویت همپیمانان نظامی‌اش در منطقه است.

چونینگ سپس خطاب به آمریکا تصریح کرد: «کاملاً شفاف است که چه کسی در حال تضعیف ثبات منطقه‌ای آسیا-اقیانوسیه است».

وی با اشاره به خروج هفته گذشته واشنگتن از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه (INF) ادامه داد که واشنگتن، برای مدتی از چین بعنوان بهانه‌ای برای استقرار موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خود و دیگر موضوعات استفاده می‌کرد و چین را بعنوان یک تهدید موشکی معرفی می‌کرد و در واقع این شیوه آمریکا است که تقصیر را بر گردن دیگران می‌اندازد.

این مقام چینی تأکید کرد که واشنگتن علیرغم مخالفت‌های بین‌المللی، از پیمان (INF) خارج شد و هم‌اکنون با عجله به دنبال استقرار موشک‌های میان‌برد در آسیا است و «این در حقیقت، نیت واقعی خروج آمریکا از این معاهده را نشان می‌دهد».

چونینگ درباره توانمندی نظامی چین گفت: «ما برای دفاع از خود، قدرت نظامی را توسعه می‌دهیم و قصد تهدید هیچ کشوری را نداریم و نخواهیم داشت. تمامی موشک‌های کوتاهبرد و میان‌برد سطح به هوای چین درون قلمرو چین مستقر شده است که گواهی بر ماهیت تدافعی و سیاست دفاعی ما است».

وی ادامه داد: «با اینحال، آمریکا موشک‌های میان‌برد خود را در آسیا-اقیانوسیه به ویژه اطراف چین مستقر می‌کند و ظاهراً هدف آن تهاجمی است».

این مقام چینی در ارتباط با استقرار احتمالی موشک‌های میان‌برد آمریکا در منطقه آسیا هشدار داد: «چین همینطور بدون حرکت نمی‌نشیند و شاهد به خطر افتادن منافعش باشد. بعلاوه آنکه ما به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم در نزدیکی ما آتش‌افروزی کند و تمامی اقدامات لازم را برای حفظ منافع امنیت ملی خود، به کار می‌گیریم».

وی در پایان تصریح کرد: «امیدواریم که آمریکا محتاطانه عمل کند و از دامن زدن به تنش‌ها یا تضعیف صلح منطقه‌ای و بین‌المللی خودداری کند».

واکنش پکن در حالی مطرح شده است که در ادامه تنش میان واشنگتن و پکن، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، اوایل هفته از نفوذ چین در منطقه ایندو-پاسیفیک انتقاد کرد و در جمع خبرنگاران در «سیدنی» استرالیا تصریح کرد: «ما قاطعانه معتقدیم که هیچ کشوری نمی‌تواند و نباید بر ایندو-پاسیفیک سلطه یابد و ما به همراه همپیمانان و شرکای خود در تلاش هستیم تا نیازهای جدی امنیتی منطقه را مورد رسیدگی قرار دهیم».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.