محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با فیلیپ تیه بو سفیر فرانسه در تهران با اشاره به پیشنیه روابط دو کشور گفت: یقینا خاطره خوشی از مهمان نوازی فرانسویان در طول اقامت امام خمینی (ره) در کشور فرانسه در ذهن مردم ایران باقی مانده است . خیلی علاقه مندیم که این خاطره‌ها را تکرار کنیم .

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به نقش فرانسه در مورد برجام نیز پرداخت و گفت: مردم ایران انتظار دارند که فرانسه بیش از این در قضیه مداخله نماید. البته انتظار ملت ایران بیش از آن چیزی بود که کشورهای اروپایی عمل کردند.

وی تصریح کرد: بدون شک مردم ایران نسبت به هژمونی که آمریکا می تواند در منطقه ایجاد کند، آشنایی دارد. تصور عمومی این بود که کشورهای اروپایی که طرف مذاکره برجام بودند، در حفاظت و حراست از برجام و در شرایطی که ایران پایبند به همه آنچه که در مذاکرات برجام به تفاهم رسیده بودند، ایستادگی بیشتری داشته باشد.

شریعتمداری افزود:کشورهای اروپایی و به ویژه فرانسوی ها که این احساس استقلال در بین مردمشان به عنوان یک وجدان به وجود آمده، باید همچنان در بین مردم خودشان حفظ شود. در حالی که در تبلیغات ، فرانسه همواره مخالف سیاست یک جانبه گرایی بوده و در کمال تعجب مردم فرانسه مشاهده می‌کنند که با یک سیاست یک جانبه گرایی از سوی آمریکا تا حد زیادی همراهی می‌شود که این امر برای مردم فرانسه تعجب آور است. بی تردید هر چقدر این موضوع طول می‌کشد، به باورهای مردم ایران در همراهی اروپا با ایران و نیز به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در فرانسه نسبت به دولت لطمه می‌زند.

شریعتمداری افزود: ما برای حل مشکل بیکاری تلاشهای گسترده‌ای کرده‌ایم به نحوی که سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور پیش از تحریم ها کمتر از ۳ درصد بود، اما با تمهید برنامه‌های منظمی ، این سهم را به بیش از ۲۵ درصد افزایش دادیم .

وی افزود : همچنین در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت تلاش کردیم تا به اشتغال توجه بیشتری داشته باشیم. با افزایش مشارکت اقتصادی و تلاش برای اشتغال در سه ماهه اول امسال نرخ بیکاری را کاهش دادیم . همچنین در حوزه پتروشیمی ، خودرو سازی ، صنایع فولاد و ... بخشی از نیازمندیهای خود را که از خارج وارد می‌کردیم، الان به مرحله تولید این قطعات رسیده‌ایم .

وی در ادامه به زمینه های مشترک همکاری اشاره کرد و گفت: همکاریهای بسیار گسترده ای می‌تواند بین دو کشور در جریان باشد و در چنین شرایطی ما به عنوان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در عرصه فعالیتهای اجرایی و عملیاتی در اقتصاد و هم در حوزه روابط کار و هم در حوزه بالا بردن مهارت افزایی می‌توانیم همکاریهای مشترک فراوانی داشته باشیم .

دعوت به مشارکت گسترده تر شرکت‌های فرانسوی به همکاری اقتصادی با ایران

شریعتمداری در ادامه گفت: البته قصدی ندارم که بخواهم زحمات اروپا را در ایجاد اینستکس نادیده بگیرم، اما ما نمی‌توانیم منتظر آن شویم و به راه خودمان محکم ادامه می‌دهیم و امیدواریم تاریخ قضاوت درستی از روابط ما داشته باشد . یقینا" تلاش‌های شما به عنوان سفیر نیز می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

وی افزود : هم اکنون چند مجموعه بزرگ اقتصادی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد و ما به نمایندگی از سهامداران اداره کننده مجموعه های اقتصادی هستیم . قریب به ۳۴ درصد داروی کشور را در این مجموعه تولید می کنیم . نزدیک به ۳۰ درصد سیمان کشور هم در این مجموعه تولید می شود .

به گفته وی، همچنین ۲۳ درصد از پتروشیمی کشور را هم ما تولید می‌کنیم . علاوه بر این شرکت هواپیمایی آسمان ، حمل و نقل ریلی رجا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، شرکت ملی نفتکش و بسیاری از فعالیتهای اقتصادی در کشور تحت مسئولیت و کنترل این وزارتخانه است و همه آنها مایملک صندوقهای حمایتی مثل تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی هستند. لذا در حوزه اقتصادی می توانیم با شما نیز این همکاریها را گسترش دهیم .

شریعتمداری ادامه داد: در حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای نیز می توانیم همکاری خوبی در دریافت تجربیات از فرانسه برای بالا بردن سطح مهارت افراد داشته باشیم . همچنین در زمینه انتقال و تبادل نیروی کار به ویژه نیروی کار ماهر بین دو کشور نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و مذاکرات اجرایی تر داشته باشیم . علاوه بر این در حوزه آسیب های اجتماعی این وزارتخانه بزرگترین مرکز اجتماعی کشور است در موضوعات مربوط به معلولان و زنان و سرپرست خانوار و ... که تحت حمایت این وزارتخانه هستند، نیز می توانیم تبادل دانش و تجربه داشته باشیم .

وی افزود : در حوزه روابط کار نیز این وزارتخانه مسئول تنظیم روابط کار کشور است. در این حوزه هم توانیم همکاری داشته باشیم. در حوزه رفاه اجتماعی به ویژه در حوزه تامین اجتماعی نیز آمادگی برای همکاری وجود دارد. البته برای تحقق این امر نیز سفارتخانه می‌تواند قدمهای اولیه را بردارد و هم می‌توانیم هیاتهای کارشناسی مشترک را مبادله کنیم تا زمینه‌ها ، فعالیتها و پتانسیل‌های قابل مبادله را دقیق‌تر بررسی کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود : در حوزه تعاونی ها نیز این وزارتخانه متکفل امر تعاونی ها در سراسر کشور است، به طور مثال فعالیتهای صیادی در ایران در قالب تعاونی انجام می شود . همچنین تعاونی ساخت مسکن در کشور که سهم بیشتری در تولید مسکن دارند که در این زمینه هم می توانیم همکاری مشترک داشته باشیم .

وی گفت : هم اکنون صندوق تامین مالی خرد تضمین شده را راه اندازی کرده ایم که تامین مالی خرد از طریق مردم انجام می‌شود و ما سرمایه‌گذاری آن را تضمین می کنیم که این کار نویی در ایران است و زمینه های خوبی را برای اشتغال فراهم کرده در این بخش هم می توانیم همکاری مشترک داشته باشیم .

شریعتمداری افزود : همچنین با خبر شدیم که وزیر کار فرانسه برای میزبانی مسابقات جهانی مهارت در فرانسه از ایران کمک خواسته که ما حتما این کار انجام می دهیم و انتظارمان هم این است که فرانسه هم از نامزدی ایران در پست های بین المللی مشابه حمایت نماید. همچنین بسیار خوشحال خواهیم شد که از وزیر کار فرانسه در ایران میزبانی نماییم و به همین منظور رسما برای سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت می‌کنیم .

فیلیپ تیه‌ بو سفیر فرانسه نیز گفت : دولت فرانسه یقینا" با تصمیم آمریکا همراهی نمی کند و ما فشار حداکثری آمریکا را به هیچ عنوان دنبال نکردیم و موافق آن نیستیم. بلکه موافق حفظ گفت و گو و همکاری از جمله با ایران هستیم . بدون تردید دنباله روی از سیاست ایالات متحده آمریکا را درست نمی‌دانیم .

وی افزود : در مورد اینستکس نیز با توجه به اینکه پروژه ای طولانی و پیچیده است، ولی ما مصمم به راه اندازی آن هستیم . راه اندازی همین مکانیزم نیز از سوی آمریکا دچار انتقاداتی شده است. در همین خصوص برای اعطای برخی از اعتبارات و نیز اجرایی شدن اینستکس با مقامات ایرانی در حال مذاکره هستیم . روسیه و چین هم که عضو برجام هستند و به همان اندازه که کشورهای اروپایی مسئول هستند هم در این رابطه فعال‌اند .

وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه دنباله رو سیاست ها و تصمیمات آمریکا نیستیم . از اول هم گفتیم که سیاست آمریکا ، سیاستهای اشتباه و بدی هستند و سیاستهای ترامپ اثرات بسیار مضری دارد. در همین راستا سعی می کنیم یک سری مکانیزم ها و پروسه های گفت و گو را بین ایران و کشورهای اروپایی ادامه دهیم .

وی افزود : همچنین واقفیم که یک سری نا امیدی از کندی به اجرا در آمدن مکانیزم ها وجود دارد که سعی می کنیم این مورد را اصلاح کنیم تا اینکه در چارچوب روابط دو جانبه اجرایی شود .

وی همچنین گفت : در ملاقاتی که با وزیر علوم جمهوری اسلامی ایران انجام شد در خصوص تقویت زمینه های همکاری بحث و تبادل نظر داشتیم و خوشحالیم اعلام کنیم که اراده بسیار قوی برای توسعه و تقویت این دست از همکاریها وجود د ارد. 

سفیر فرانسه نیز گفت : قطعا" زمینه های همکاری گسترده ای وجود دارد . همچنین مطلعیم که شرکت های دارویی فرانسوی در ایران فعال هستند و با شرکت های دارویی ایرانی همکاری مشترک دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینها علاقه مند به گفت و گوهای عمیق و همکاری مشترک در زمینه حفاظت اجتماعی و مسایل اجتماعی به ویژه در زمینه بازنشستگی هستیم . همچنین در زمینه آموزشهای مهارتی و نیز تربیت نیروی کار علاقه مندیم که با ایران همکاری داشته باشیم و این امر می تواند در چارچوب توسعه همکاریهای دانشگاهی هم قرار گیرد.

وی تصریح کرد: موضوعات مختلفی که امروز به بحث گذاشته شد را به وزیر کار فرانسه منتقل خواهم کرد .همچنین از دعوت جناب عالی برای سفر وزیر کار کشورم به ایران قدردانی می‌کنم .

سفیر فرانسه افزود : با توجه به اینکه فرانسه کاندیداتوری برگزاری مسابقات جهانی مهارت را در سال ۲۰۲۳ در لیون اعلام کرده و رای گیری اواخر ماه اوت در کازان روسیه برگزار خواهد شد ، لذا قدردان حمایت شما خواهیم بود. همچنین حمایت کامل خود را از کاندیداتوری ایران در پستهای مشابه بین المللی اعلام می‌کنیم .

وی افزود : آمادگی کامل برای تبادل هیاتهای کارشناسی بین دو کشور و در زمینه های همکاری جدید وجود دارد و بسیار خرسندیم که در این فرصت زمینه های همکاری جدید را بررسی کردیم برای اینکه بتوانیم یک پویایی جدید را وارد رابطه دوجانبه نماییم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.