مسعود نیکدل هنرمند طرفدار محیط زیست گفت: این مسیر را با اجرای پرفورمنس آرتی در برج میلاد و با موضوع بحران آب آغاز کردم و به تدریج به موضوعات مهم دیگر محیط زیست پرداخته ام. موضوعاتی، چون تولید بی رویه زباله، رها کردن ته سیگار‌ها در بستر فضای شهری و طبیعت، نقش اتومبیل‌ها در بحران آلودگی هوای شهرها، نقش مردم در کنترل بحران آب و غیره. اکنون نیز با اجرای چیدمان هنری ((پلی به آینده)) فعالیت می کنم.

او افزود: چیدمان هنری ((پلی به آینده))، اولین اثر از فاز دوم آثار هنری من، با موضوع هشدار محیط زیستی است، در مجموعه اول کارهایم، خود به تجربه بحران‌های محیط زیستی می‌پرداختم و مخاطبین، با من همذات پنداری می‌کردند. مثلا تعداد زیادی بطری خالی آب معدنی و نوشابه را به دست و پای خود بستم و مسیر زیادی را در خیابان ولیعصر تهران طی کردم تا دست و پا گیر بودن و معضلات تولید زباله‌های پلاستیکی را تجربه کنم. اما در این اثر، مخاطب خود به تجربه این شرایط می‌پردازد. وقتی مخاطبین از طریق آسانسور‌های پل هوایی برج آرمیتاژ به پل وارد می‌شوند و انتظار دیدن یک فضای جذاب شهری را دارند، به ناگاه با انبوه بطری‌های آویزان شده از فضای داخلی پل، روبرو می‌شوند. آن‌ها مجبورند از میان این پسماند‌هایی که تولید کرده اند عبورکنند و به مقصد برسند. به قول این ضرب المثل معروف که می‌گوید ((یک سوزن به خودت بزن، یک جوالدوز به دیگران))، من در آثار پیش از این، سوزن‌ها را به خود زده ام و حال وقت آن شده که به دیگران جوالدوز بزنم.

این هنرمند تصریح کرد: همه می‌دانیم که در دهه‌های قبل بطری‌های شیشه‌ای برای بسته بندی انواع محصولات خوراکی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با پیشرفت تکنولوژی و وارد شدن پت‌ها به بازار تولید، شاهد رشد بی رویه تولید این محصول و استقبال شدید مصرف کنندگان از آن بوده ایم. دلیل اصلی این استقبال هم اطمینان خانواده‌ها از دسته اول بودن بسته بندی و دفع راحت آن به عنوان پسماند است. مثلا دیگر لزومی ندارد که شیشه نوشابه را به فروشگاه بازگردانند. یا می‌توانند آب آشامیدنی را به سادگی در اختیار داشته باشند.

او ادامه داد: اما نکته مهم این است که واقعا چند درصد این بسته بندی‌ها را جهت بازیافت به مراکز بازیافت تحویل می‌دهند و آیا مسئولیت دفع درست آن‌ها را نیز به عهده می‌گیرند؟ آیا تکنولوژی استریل کردن ظروف شیشه‌ای نتوانسته همپای دیگر تکنولوژی‌ها پیشرفت کند تا نگرانی‌های بهداشتی مردم را برطرف نماید؟ صاحبان صنایع تولیدی، با توجه به تسهیل تولید و بسته بندی و فروش، چه سهمی در بازیافت و برطرف کردن بحران خارج از کنترل تولید پت دارند؟

نیکدل گفت: من مخالف تولید پت نیستم، اما تلاش من این است که این سوالات را در ذهن مخاطبین به وجود آورده و در این زمینه به آن‌ها تلنگری زده باشم.

او افزود: این چیدمان به مدت یک هفته بر روی پل عابر پیاده برج آرمیتاژ گلشن در مشهد، باقی خواهد ماند. تلاش ما با همکاری مسئولان فرهنگی و شهری بر این بوده تا حداکثر تاثیر را بر مخاطبین بگذاریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.