به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری بلومبرگ، درصد ارزش معاملات وال استریت، همزمان با افزایش نگرانی‌ها از تاثیر منفی تشدید جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن بر آینده اقتصاد جهان، روند سقوط قیمت سهام شرکت‌ها در بورس‌های اروپا و آسیا امروز (سه شنبه) کاهش یافت. 

بورس های آسیاسی روز گذشته (دوشنبه) بیشترین کاهش قیمت در ۱۰ ماه گذشته را تجربه کردند.

این کاهش ارزش شاخص بورس های آسیایی بعد از آن رخ داد که ارزش برابری یوان چین با افت ۱.۵۳ درصدی در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در یک دهه گذشته رسید.

به همین علت سرمایه گذاران ترجیح می دهند به سمت بازارهای امن تر یعنی اوراق قرضه و طلا بروند. 

ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که از اول سپتامبر (دهم شهریورماه) تعرفه ۱۰ درصدی روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع خواهد شد.

این اقدام تنش‌های تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهان را که به تازگی مذاکراتشان را ازسرگرفته بودند، تشدید کرد. به گفته مقام های چینی که در مذاکرات تجاری شرکت داشته‌اند، بوروکرات ها در پکن از این اقدام دولت آمریکا مبهوت مانده‌اند و پکن قول داده است اگر واشنگتن  برای افزودن تعرفه‌های بیشتر اصرار کند، واکنش نشان خواهد داد.

دارین فردریش تحلیلگر ارشد در شرکت INTL FCStone معتقد است:  اهرمی که چین در اختیار دارد، خرید کلان محصولات کشاورزی است و این مساله روی کشاورزان آمریکایی و پایگاه رای دهندگان روستایی ایالات متحده  که حامی ترامپ بوده‌اند، تاثیر می‌گذارد.

ترامپ مرتب  اعتراض کرده که چین برخلاف قولی که رئیس جمهوری این کشور در جریان نشست گروه ۲۰ در اوزاکا ژاپن داده بود، به مقدار بالایی محصولات کشاورزی آمریکایی را خریداری نمی‌کند. تشدید تنش‌های تجاری با ایالات متحده سبب شده است خریداران چینی به خرید سویای برزیل روی بیاورند.

 چین پیش از این خرید محصولات کشاورزی را به میزان چشمگیری کاهش داده بود و واردات سویای آمریکایی در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به پایین‌ترین میزان در یک دهه اخیر سقوط کرده بود.

پکن به نشانه حسن نیت، اخیرا به پنج شرکت برای خرید حداکثر سه میلیون تن سویای آمریکایی بدون پرداخت تعرفه واردات تلافی جویانه، چراغ سبز نشان داده بود. در این بین، شرکت‌های دولتی متعهد شده بودند حدود ۱۴ میلیون تن محصول آمریکایی را خریداری کنند که حدود چهار میلیون تن آن هنوز ارسال نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.