به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان در مراسم سومین سالگرد کودتا در فرودگاه آتاتورک در استانبول گفت: من مطمئن هستم که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اجازه نخواهد داد که روابط بین دو متحد ناتو همچنان درگیر موضوع خرید سیستم دفاعی موشک های اس ۴۰۰ بماند.

اردوغان در نشست سفیران ترکیه در کشور های مختلف گفت: این اشتباه است که آنکارا با توافق های جدید با روسیه تعهد خود به ناتو را کاهش خواهد داد.

اردوغان افزود: هیچ دلیل و سند معتبری مبنی بر آن که سامانه موشکی اس۴۰۰ می تواند به برنامه جنگنده های اف ۳۵ ناتو آسیب برساند وجود ندارد.

وی ادامه داد، به غیر از ترکیه بسیاری از اعضای دیگر ناتو نیز از روسیه تسلیحات نظامی خریداری کرده اند اما ما هرگز به این توافق ها به دید تهدید و بحران نگاه نکرده ایم.  

اردوغان تصریح کرد، ترکیه تصمیم تجاری برای امنیت خود گرفت و آنچه ترکیه را به انجام این کار سوق داد، مواضع ابهام آمیز متحدانش بود. اظهارات ترامپ در نشست گروه ۲۰ مبنی بر اینکه با ترکیه به طور غیرمنصفانه عمل می کند خود تأیید این واقعیت در بالاترین سطح است.

روابط آنکارا و واشنگتن درپی تصمیم ترکیه برای خرید سیستم موشکی اس ۴۰۰ از روسیه به سردی گرایید و آمریکا بر این باور است که موشک های اس ۴۰۰ با سیستم های دفاعی ناتو سازگار نیست و تهدیدی برای هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ محسوب می شود.

ترکیه براسا گزارش وزارت دفاع این کشور ، اولین محموله سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه را بیست و یکم تیرماه گذشته دریافت کرد و گفته می شود دومین محموله نیز تا پایان سال جدید به دولت آنکارا تحویل داده خواهد شد.

دولت آمریکا نیز در پاسخ به این خرید ترکیه را از برنامه های اف ۳۵ خارج کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.