بر اساس این گزارش, در مراسم یادبود قربانیان حادثه تیراندازی در یکی از مراکز خرید ال پاسو, که شماری از نزدیکان قربانیان و

دیگر شهروندان, عصر روز سه شنبه در محل پارکینگ فروشگاه گرد هم آمده بودند, چهره های درهم کشیده و خشمگین دیده می شد.

سیلویا ریوس, یکی از ساکان شهر گفت: رئیس جمهور را سرزنش می کنم. به خاطر الفاظی که به کار می برد, به خاطر تنفرش از مردمی که همرنگ پوست او نیستند. او حق این کار را ندارد.

روساریو می یر, یکی دیگر از شهروندان آمریکایی ساکن ال پاسو می گوید: مسئله خود دونالد ترامپ است. او که مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ را بر شعار «مکزیکی ها جنایتکار, قاتل و تجاوزکارند», پایه ریزی کرد.

ترامپ از روز آغاز ریاست جمهوری خود, گفتمانش را تغییر نداد و همواره از «تهاجم» هزاران مهاجر آمریکای مرکزی به کشورش سخن گفت. 

عامل تیراندازی مرگبار ال پاسو نیز همین گفتمان را در بیانیه ای که کمی پیش از تیراندازی منتشر کرد, به کار برد.
بر این اساس, هنگامی که پس از این حادثه, ترامپ «نژادپرستی, قومیت گرایی و تفکر استیلای سفیدپوستان» را محکوم کرد, بسیاری در مورد صداقت گفته هایش تردید کردند. منتقدان رئیس جمهور این پرسش را مطرح می کنند که آیا او می تواند آتشی را که خود به شعله ور شدنش کمک کرده, خاموش کند.

بتو اورورک "Beto O'Rourke", نامزد درون حزبی حزب دموکرات آمریکا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2020, که خود زاده ال پاسو است, در این خصوص گفت: این رئیس جمهور, با تشدید حس تنفری که حادثه غمبار روز شنبه را رغم زد, حق ورود به ال پاسو را ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.