تارنمای وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: این وزارتخانه با تغییر آیین نامه تحریم مالی ایران، فرمان اجرایی تحریم خرید فلزات را زیر عنوان "نقض حقوق بشر" در ایران قرار داد.

در متنی که خزانه دای آمریکا انتشار داد تصریح شده است: اداره کنترل دارایی های خارجی این وزارتخانه (اوفک) عنوان آیین نامه «تحریم های نقض حقوق بشر ایران» را به آیین نامه «بخش ایران و نقض حقوق بشر» تغییر داده و آن را به تحریم خرید مس، فولاد، آهن و آلومینیوم پیوند داده است.

از این رو طبق دستور العمل جدید وزارت خزانه داری آمریکا این تحریم ها به موضوع نقض حقوق بشر در ایران مرتبط شده است.

به گزارش ایرنا، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ رئیس جمهوری آمریکا در ادامه رفتارهای خصمانه علیه کشورمان با صدور فرمان اجرایی، بار دیگر تحریم هایی را علیه بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران اعمال کرد. این فرمان دونالد ترامپ در سالروز خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین المللی «برجام» که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد است، صادر شد.

به گفته تحلیلگران اقتصادی، ایران با توجه به داشتن بازارهای ثابت فروش این محصولات، تحریم‌ها نمی‌تواند اثربخشی چندانی را در این بخش به جا گذارد.

به نظر می رسد وزارت خزانه‌داری آمریکا با تغییر در آیین نامه تحریم های مالی علیه ایران سعی در مشروع سازی آن دارد. این در حالی است که اتهام حقوق بشری به ایران آن هم در شرایطی که بخشی از مردم آمریکا از تیراندازی های پراکنده و ناکارآمدی پلیس در این کشور خسته شده اند و از سوی دیگر برخی از کشورهای ناقض حقوق بشر از جمله هم پیمانان آمریکا محسوب می شوند؛ از پیش هدفی شکست خورده خواهد بود . از این رو به نظر می رسد سیاست جدید خزانه داری آمریکا تنها موجب تمسخر خود واشنگتن شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.