اسحاق جهانگیری در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که از جایگاه و اختیارات  خود در دولت راضی هستید، اظهار کرد: (اختیارات) خوب است و من راضی هستم.

وی ادامه داد: وضعیت دولت خوب است، ولی ممکن است اختلافات کارشناسی بوجود آید؛ ولی من رابطه خوبی با رئیس جمهور دارم.

معاون اول رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت چه رویکردی برای افزایش  مشارکت در انتخابات دارد؟ اظهار کرد: یکی از مهمترین راهبردهای دولت در بخش سیاست داخلی برگزاری انتخابات پرشور و با حضور گسترده مردم است، البته باید زمینه رقابت همه جریان‌ها به وجود آید و همه جریان‌ها در انتخابات کاندیدا داشته باشند؛ ما تلاش می‌کنیم چنین شرایطی را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظر هیئت حل اختلاف قوا درباره اختلاف دولت و مجلس برای ارائه گزارش یک ساله دولت به مجلس، تصریح کرد: در این موارد اختلافی رهبری هماهنگ کننده سه قو هستند و هیئت حل اختلاف قوا نیز به بررسی اختلاف می‌پردازد. من فکر می‌کنم در این زمینه مشکلی نداریم و دولت هر زمانی نیاز باشد و خودش تشخیص دهد به مجلس گزارش ارائه می دهد.

جهانگیری در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در این زمینه الزامی دارد؟ اظهار کرد: طبق قانون یک قوه نمی‌تواند قوه دیگر را ملزم به کاری کند، ولی ما همواره به مجلس گزارش ارائه خواهیم داد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقدام برای ورود زنان به ورزشگاه توسط دولت انجام شده است اظهار کرد: دولت دغدغه  علما را در این زمینه در نظر گرفته است و از وزارت ورزش، کشور و نیروی انتظامی خواسته است برای بانوان محل‌های مناسبی در ورزشگاه‌ها در نظر بگیرد تا این دغدغه مردم متدین حل شود و زنان هم بتوانند در ورزشگاه حضور یابند.

وی همچنین در باره ضرورت اصلاح ساختار بودجه بیان کرد: اصلاح ساختار بودجه حرف دقیقی است ما گیرهای جدی در بودجه داریم  و در زمینه منابع و مصارف باید اصلاحات جدی صورت گیرد گفته می‌شود هزار هزار میلیارد تومان یارانه بودجه وجود دارد که می‌شود با اصلاح ساختار بودجه کسری بودجه را با منابع کشور برطرف کرد اما این تصمیمات ساده نیست و با زندگی مردم سروکار دارد و با یکی دو جلسه حل نمی‌شود بلکه زمان بر بوده ولی در دستور کار است.

وی با اشاره به این که کسری بودجه یک واقعیت است افزود: امسال با توجه به شرایط کشور منابع و مصارف بودجه سازگار نیست و منابع کاهش یافته است سال گذشته در شورای عالی سران سه قوه تصمیمی گرفته شد که حدود ۵ میلیارد دلار که در سال ۹۶ وصول شد در صندوق توسعه ملی نگهداری شود که اگر امسال شرایط کشور سخت شد از آن استفاده کنیم که البته دولت هنوز در این زمینه اقدامی نکرده است اما باید دقت داشته باشیم که مصرف این مبلغ موجود افزایش نقدینگی و تورم نشود.

جهانگیری درپاسخ به نقد  عملکردهای دولت اظهار کرد: هر موضوعی را به توجه به شرایط کشور باید بررسی کنیم گاهی مسائل به گونه‌ای تحلیل می‌شود که شرایط کشور گویی عادی است گاهی صحبت‌های من را در سال ۹۵ و ۹۶ مطرح می‌کنند که تورم را تک رقمی کردیم البته ما این کار را در آن مقطع  انجام دادیم اما شرایط دیگر برای کشور رقم خورد که به دلیل حساسیت‌ها نمی‌توانیم خیلی برای مردم شرایط را توضیح دهیم با این وجود اقدامات دولت خوب بود و دولت می‌تواند با برنامه ریزی‌های که دارد شرایط اقتصادی و سیاسی کشور را بهتر کند.

وی درباره اقدام آمریکا برای تحریم وزیر خارجه کشورمان گفت: آمریکا کار عجیب و غریبی انجام داد که دور از عقلانیت و منطق است ظریف شخصیت بسیار فعال و دانشمند و تاثیرگذار در شرایط بین المللی است حتی ترامپ گفت که مسوولان ما در مذاکرات حریف ظریف نمی‌شود از سوی مسیر گفت و گو با ایران وزارت خارجه است آمریکایی‌ها برای وورد ظریف به سازمان ملل مجبور هستند موافقت‌های لازم را انجام دهند البته امیدوارم اخلالی در کار اعزام هیئت‌های ما مخصوصا وزیر خارجه به سازمان ملل رخ ندهد.

 خبرنگاران با اشاره به مشکلات خود از جهانگیری پرسیدند که آیا از این مشکلات خبر دارد که  جهانگیری با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: تلاش ما این بود که فشار مشکلات را از دوش مطبوعات به حداقل برسانیم با وجود آن که برخی کارشناسان به ارز ۴۲۰۰ تومانی اعتقاد دارند ما برای کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفتیم و کاغذ را در ردیف کالاهای اساسی قرار دادیم من چندین جلسه در ماه‌های اخیر برای حل مشکلات مطبوعات داشتم و ان‌شاء الله برخی از مشکلات حل می شود تصور این که خبرنگار در جامعه نباشد غیر ممکن است ما قدر برخی از مشاغل از جمله خبرنگاران را نمی‌دانیم آنها تلاش دارند مردم را در صحنه نگه دارند و مشکلات مردم را به دولت منتقل کنند.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که چه مسائلی در گفت و گوی تلفنی مکرون و رئیس جمهور صورت گرفت و آیا در این گفت‌وگو پیشنهاد دیدار مستقیم روحانی و ترامپ مطرح شد، افزود:  این سوال را باید از دفتر رئیس جمهور بپرسید البته رئیس جمهور گفت‌وگوهای متعددی با مکرون درباره تامین  امنیت خلیج فارس داشته است ما محوری ترین مسئولیت خود را تامین امنیت خلیج فارس می‌دانیم. و معتقدیم حضور دیگران در این منطقه ناامنی ایجاد می‌کند. برجام بخش دیگری از این گفت و گوها است برجام برای ما مهم است و مذاکرات حول این مسائل مطرح می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.