شادمهر کاظم زاده رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس درباره وضعیت کنونی و آینده بازار مسکن، گفت: بر اساس آمارها ارائه شده اتحادیه مشاوران املاک کشور، خرید و فروش ملک در تهران در یک ماه اخیر حدود ۷۸ درصد کاهش یافته که این مسئله نشان دهنده این است که رکود تورمی در بازار مسکن به تدریج در حال افزایش است.

رکود مسکن در مسیر افزایش؛ آیا بازار املاک به اغماء می رود؟

آمارها در اویل سال جاری نشان می داد که معاملات مسکن حدود ۶۰ درصد کاهش یافته، حال آمار افت ۷۸ درصدی افزایش تدریجی رکود را تأیید می کند

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمارها در اویل سال جاری نشان می داد که معاملات مسکن حدود ۶۰ درصد کاهش یافته، حال آمار افت ۷۸ درصدی افزایش تدریجی رکود را تأیید می کند.

تولید مسکن تنها راه دولت برای خارج کردن بازار مسکن از رکود

وی ادامه داد: دولت اگر به دنبال خروج بازار مسکن از رکود و ایجاد رونق در بازار است، باید بخش تولید مسکن را حمایت کند، قطعا تا زمانی که آمار ساخت و ساز در کشور افزایش نیابد، قیمت مسکن آنچنان کاهش نیافته و بازار رونق پیدا نخواهد کرد.

وزارت راه حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان مسکن را در دستور کار خود قرار دهد

کاظم زاده تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان مسکن را در دستور کار خود قرار دهد، البته این مسئله در طرح ملی مسکن آمده و امیدوارم این مسئله هر چه سریع تر اجرایی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متأسفانه یکی از دلایل تلاطم در بازار مسکن، نگاه سرمایه ای به این بخش است، اما در تمام کشورها، نگاه مردم به حوزه مسکن تنها رویکرد مصرفی است.

مردم منتظر ریزش قیمت مسکن به دنبال کاهش نرخ ارز هستند

وی گفت: علت اصلی کاهش معاملات مسکن، نوع نگاه مردم به تأثیرگذاری ارز بر بازارهای اقتصادی از جمله مسکن است، زیرا زمانی که نرخ ارز بالا رفت، همزمان قیمت مسکن نیز افزایش یافت، حال امروز که شاهد کاهش نرخ دلار و ارز هستیم، مردم انتظار دارند که قیمت مسکن پایین بیاید.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: جامعه امروز معتقد است که با کاهش نرخ ارز و کاهش قیمت تمام شده مسکن، باید قیمت ملک نیز سیر نزولی داشته باشد، از این رو این مسئله تأثیر چشمگیری در میزان معاملات مسکن داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.