یک منبع کُرد امروز چهارشنبه جزئیاتی از توافق آمریکا و ترکیه بر سر ایجاد «منطقه امن» در سوریه مطرح کرد.

 

این منبع به پایگاه خبری «باسنیوز» -نزدیک به کُردها- گفت که «منطقه امن از رود فرات در غرب تا مرزهای منطقه کردستان در شرق امتداد دارد».

وی، عمق این منطقه را که بسیار محل بحث بوده، پنج کیلومتر دانست اما همچنین توضیح داد که این مقدار بر اساس بُرد سلاح‌ها نیز متغیر است و افزود «یگان‌های مدافع خلق کُرد، از این منطقه بر حسب سلاحی که در اختیار دارند، عقب‌نشینی خواهند کرد».

ترکیه، یگان‌های مدافع خلق را در امتداد حزب «کارگران کردستان» (پ.ک.ک) و آن را تروریستی می‌داند. هسته اصلی این گروه، «نیروهای دموراتیک سوریه» و تحت‌الحمایه آمریکاست.

به گفته این منبع کُرد که خواست نامش فاش نشود، اگر بُرد سلاح نیروهای کُرد ۱۵ کیلومتر باشد، باید ۱۵ کیلومتر عقب‌‌نشینی کنند، اگر ۲۰ کیلومتر و بیشتر باشد، نیز عقب‌‌نشینی کُردها به همین منوال خواهد بود.

وی اظهار داشت که «ترکیه در کنار کشورهای ائتلاف بین‌المللی [موسوم به ضد داعش]، بخشی از مرکز عملیات در این منطقه خواهد بود».

این منبع تصریح کرد، این منطقه گذرگاهی برای عبور امن آوارگان سوری خواهد نبود، نه محلی برای اسکان آنان و «گذرگاه‌های مرزی با شرق فرات ایجاد خواهد شد».

وی با این ادعا که این توافق مورد استقبال ساکنان شرق فرات قرار گرفته، اعلام کرد که افراد غیر نظامی، در درجه نخست به دنبال ثبات هستند.

سفارت آمریکا در ترکیه چهارشنبه (روز گذشته) اعلام کرد که آنکارا و واشنگتن به توافق رسیدند که یک مرکز عملیات در ترکیه برای هماهنگی و مدیریت منطقه امن در شمال سوریه ایجاد کنند.

وزارت خارجه سوریه هم در واکنش به این مسئله اعلام کرد که «به صورت قاطع و مطلق، توافق ترکیه و آمریکای اشغالگر را بر سر ایجاد آنچه منطقه امن نامیده می‌شود، رد می‌کند».

دمشق تصریح کرد که «این توافق، تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض فاحش اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد است».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.