داده های زیادی در مورد سیگارهای الکترونیکی وجود ندارد اما این دلیل نمی شود که سیگارهای الکترونیکی خطرناک نباشند.

 

با کاهش مصرف سیگار سنتی ، شکل دیگری از تحویل نیکوتین رو به افزایش است. هنگامی که برای اولین بار در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی  سیگارهای الکترونیکی به بازار عرضه شد، به عنوان یک جایگزین سالم تر برای سیگار مورد استقبال قرار گرفت ، ممکن است معتقد باشید سیگارهای الکترونیکی همانطور که بسیاری از مردم قبلاً تصور می کردند ، یک پله برای ترک سیگار باشد اما این واقعیت ندارد.

درست است که سیگارهای الکترونیکی حاوی بسیاری از مواد شیمیایی و مواد موجود در سیگارهای سنتی (یعنی تنباکو) نیستند ، اما هنوز حاوی نیکوتین به عنوان ماده ای بسیار اعتیاد آور هستند که خطرات و مضرات متعددی دارد. پزشکان ، روانشناسان و دیگر متخصصان بهداشت ، همیشه درمان اعتیاد را با رویکردی چند جانبه توصیه می کنند ، اما هیچ کس به این واقعیت که نیکوتین اعتیاد آور است  به شکل کافی اشاره نمی کند. در واقع آنقدر اعتیاد آور است که مؤسسات ملی بهداشت آن را از هروئین و کوکائین اعتیاد آورتر می نامند.

چرا سیگارهای الکترونیکی اعتیاد آورند؟ 

هنگامی که فردی نیکوتین را استنشاق می کند، این ماده به خون جذب می شود و فقط در ۱۰ ثانیه شروع به تأثیرگذاری بر مغز می کند. نیکوتین ارتباط عادی بین یک انتقال دهنده عصبی (انتقال دهنده شیمیایی) به نام استیل کولین و گیرنده هایی که استیل کولین به آن متصل است را مختل می کند. ACh نقش مهمی در انقباض عضلات ، حافظه ، شناخت و موارد دیگر دارد.هنگامی که نیکوتین به جای ACh به گیرنده های ACh متصل می شود، باعث واکنش های شیمیایی می شود که منجر به احساس موقتی "خوب" می شوند. این احساسات شامل آرامش ، هوشیاری یا تمرکز  و سرخوشی است. اما این احساسات کوتاه مدت هستند و معمولاً در عرض چند دقیقه فروکش می کنند ، زیرا بدن شما این ماده را خیلی سریع از بین می برد - فقط دو ساعت پس از مصرف نیکوتین ، تقریباً نیمی از آن از بین خواهد رفت.

این روزها استفاده از سیگارهای الکترونیکی به شدت بین مردم و به ویژه قشر جوان رایج شده است، سیگارهای حاوی نیکوتین.دکتر لارنس وینشتین ، رئیس ارشد تیم ناظر پزشکی مراکز اعتیاد آمریکا می گوید علی رغم اینکه سیگارهای الکترونیکی نسبتاً جدید هستند ، اما به نظر می رسد که ترک سیگار الکترونیکی دقیقا همان چالش هایی را که ترک سیگار معمولی به وجود می آورد ایجاد می کند.

دکتر وینشتین گفت: "استنشاق نیکوتین تولید دوپامین را بدون توجه به شرایط رگ های مورد استفاده افزایش می دهد.بالا و پایین رفتن سطح دوپامین همان چیزی است که فرد را به سمت سیگار کشیدن سوق می دهد ، به همین دلیل است که مقامات بهداشت متوجه شده اند که سیگارهای الکترونیکی بهترین راهکار برای ترک محسوب نمی شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.