حسن خسته بند عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده، خرید و فروش مسکن در شهر تهران حدود ۷۸ درصد و در شهرهای دیگر حدود ۵۳ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بازار مسکن امروز درگیر رکود سنگینی است، گفت: این رکود موجب کاهش ساخت و ساز در کشور شده که این مسئله خود سیکل معیوبی است، زیرا زمانی که ساخت وساز صورت نگیرد، بازار درگیر رکود خواهد بود و تا زمانی که رکود باشد، بازار تولید ساختمان رونق نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: کارشناسان معتقدند که بازار مسکن وابسته به نرخ ارز است، از این رو زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود، قیمت بازارهای وابسته مانند مسکن نیز بالا می‌رود، زیرا بخشی از بازار تولید مسکن به ویژه در حوزه مصالح ساختمانی وابسته به ارز است.

خسته بند گفت: در شرایط کنونی شاهد کاهش نرخ ارز در کشور هستیم، اما قیمت مسکن به سختی و به تدریج در حال کاهش است، اما این مسئله به یک اصل تبدیل شده که زمانی که محصولی مانند مسکن یا خودرو در حال کاهش قیمت است، مردم برای خرید آن استقبال نمی‌کنند، اما زمانی که قیمت همان محصول افزایش می‌یابد، مردم برای خرید آن هجوم می‌آورند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایط کنونی میزان معاملات مسکن نسبت به سال‌های گذشته به حداقل رسیده است، حال این مسئله در کاهش قیمت‌ها اثر گذار است، اما در این وضعیت، شاهد کاهش قیمت مسکن با متراژ بالا هستیم.

خسته بند گفت: امروز از یک طرف مالکان نسبت به کاهش قیمت مسکن مقاومت کرده و نمی‌خواهند ملک خود را به قیمت پایین‌تر به فروش برسانند، از طرف دیگر نیز مشتریان و خریداران امید به کاهش قیمت در ماه‌های آتی دارند، از این رو از خرید مسکن اجتناب می‌کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به نظر من با تداوم شرایط کنونی در بازار مسکن، قیمت ملک در کشور به ویژه تهران کاهش خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.