به دنبال تصمیم هند برای پایان دادن به خودمختاری ایالت جامو و کشمیر، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند این تصمیم را رسما امضا کرد.

وی در توجیه این اقدام گفته، با تغییر وضعیت قانونی در «کشمیر»، این منطقه را از تروریسم و جدایی‌طلبی آزاد می‌کند.

مودی روز چهارشنبه در سخنرانی برای مردم هند گفت جریان غالب مردم کشمیر و مردم سایر نقط هند، توسعه و ایجاد مشاغل را از طریق سرمایه‌گذاری شرکت‌های عمومی و خصوصی تسریع خواهند کرد.

 او پاکستان را به استفاده از توافق‌نامه قبلی «به‌عنوان سلاحی برای تحریک مردم منطقه علیه هند» متهم کرد.

مودی با اشاره به پایان بخشیدن رسمی به بند‌های ۳۷۰ و ۳۵A قانون اساسی هند که وضعیت ایالتی ویژه‌ای را برای کشمیر تعریف می‌کرد، گفت: «من به این سیستم جدید که همه ما در آن قادر خواهیم بود جامو و کشمیر را از تروریسم و جدایی‌طلبی آزاد کنیم، ایمان دارم».

او گفت: «ملاحظات پیشین [در قانون] به جامو و کشمیر، جز تروریسم، جدایی‌طلبی، سلسله‌گرایی و فساد گسترده، هیچ چیز دیگری تحویل نداد».

پاکستان در واکنش به اقدامات هند در کشمیر اعلام کرد سطح روابط دیپلماتیک با این کشور را کاهش خواهد داد، سفیر هند در «اسلام‌آباد» را اخراج خواهد کرد و تجارت و خدمات ریلی مشترک با هند را تعلیق خواهد کرد.

دولت اسلام‌آباد طی بیانیه‌ای اعلام کرد، «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان، به کمیته امنیت ملی این کشور گفت دولت او از تمامی کانال‌های دیپلماتیک، برای «رسوا کردن رژیم نژادپرست و بی‌رحم هند» و نقض حقوق بشر در کشمیر استفاده خواهد کرد.

پیش‌تر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از دو طرف درگیر خواسته بود اقدامی در راستای تغییر وضعیت کشمیر انجام ندهند.

هند و پاکستان، هردو تمام منطقه کشمیر را از آن خود می‌دانند اما در حال حاضر، هر یک بر بخشی از آن تسلط دارد.

دولت مودی از روز یکشنبه تدابیر بی‌سابقه امنیتی را در کشمیر حاکم و تمامی امکانات ارتباطی را از دسترس خارج کرده است.

براساس گزارش فعالان رسانه‌ای در کشمیر،‌ همچنین دولت هند نیروهای نظامی را به میزان قابل توجه ای افزایش داده است و  ۳۵۰ گروهان جدید از شبه نظامی را وارد کشمیر کرده است. این در حالی است که در دره کشمیر بیش از ۷۰۰ هزار نیروی مسلح مستقر بوده است و ۴۰۰ گروهان اضافی نیز جهت تأمین امنیت زیارت سالانه هندو‌ها، در دره کشمیر مستقر کرده بود.

از اقدامات دیگر، دستور رسمی برای تخلیه خوابگاه های بعضی از دانشکده‌ها است. با این حال، مقامات دولتی از صحبت کردن در این باب اجتناب ورزیده و انتشار شایعات به تشویش و نگرانی مردم می افزاید.

شامگاه چهارشنبه (۱۶ مرداد) درگیری‌های شدیدی میان نظامیان هند و پاکستان در مرز کشمیر به وقوع پیوست. رسانه‌های محلی با استناد به منابعی در ارتش هند مدعی شدند نیروهای نظامی مستقر در خط مرزی کمشیر به تبادل سنگین آتش پرداختند. منابع هندمدعی شده‌اند نیروهای پاکستانی درگیری‌ها را با شلیک خمپاره‌ای آغاز کردند.

«آمیت شاه» وزیر کشور هند روز دوشنبه در پارلمان این کشور، خبر لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و پایان دادن به بند ۳۷۰ قانون اساسی هند را اعلام کرده بود.

وزارت امور خارجه هند در پاسخ به تهدیدات پاکستان در صورت انجام چنین اقدامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحولات اخیر در رابطه با بند ۳۷۰ (قانون اساسی هند) موضوعی کاملا داخلی است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.