براساس گزارش بیزینس اینسایدر، «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا رسما اعلام کرده که به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز خواهد پیوست و در این زمینه در حال رایزنی با متحدان خود است. 

وی روز پنج شنبه به خبرنگاران گفت: «من شب گذشته با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس صحبت کردم و گفتم که با دقت به مشارکتمان در این ابتکار که آن را یک «ابتکار بین‌المللی» می‌دانیم نگاه خواهیم کرد.»

وی افزود: ما در حال تبادل نظر با واشنگتن و لندن در زمینه نقش استرالیا در این زمینه هستیم.

بیزینس اینسایدر نوشت: اصرار موریسیون برای چندجانبه خواندن این ائتلاف ناشی از این مساله است که استرالیا تلاش می‌کند بین این اقدام با عملیاتهایی که آمریکا در افغانستان و عراق به راه انداخت فاصله ایجاد کند.

طی سالهای گذشته انتقادات زیادی از حملات نظامی آمریکا به عراق و افغانستان و کشورهایی که چشم بسته دنباله روی سیاستهای آمریکا و انگلیس در قبال جنگ عراق بودند، شده است. 

براساس این گزارش، موریسیون تاکید کرد که به هرحال هر کمک استرالیا در منطقه در راستای باز نگه داشتن مسیر تردد دریایی است. 

وی تاکید کرد که این طرح درباره تضمین امنیت کشتیرانی و تضمین احیای ثبات در یکی از بی ثباترین مناتطق جهان در این لحظه است. 

نخست وزیر استرالیا به صورت احتیاط آمیز افزود: «این(ائتلاف) باید از هرگونه مسائل گسترده تر در ارتباط با ایران، یا توافق هسته‌ای، منفک باشد. این یک مساله جداگانه است.»

وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه (۱۵ مرداد/۶ اوت) در مصاحبه با «اسکای‌نیوز» گفته بود واشنگتن از بیش از ۶۰ کشور برای شرکت در یک ائتلاف دریایی با هدف ادعایی محافظت از تردد کشتی‌ها در خلیج فارس دعوت به عمل آورده است. 

این درحالیست که بیشتر متحدان و شرکای آمریکا اعلام کرده اند تمایلی به مشارکت در چنین ائتلافی را ندارند. ژاپن و آلمان دو متحد آمریکا هستند که صریحا حضور در این طرح را رد کرده‌اند و فرانسه نیز تا کنون سیاست مشخصی اتخاذ نکرده است.

انگلیس تنها کشوری است که صریحا اعلام کرده در این ائتلاف حاضر خواهد شد. علت این تصمیم نیز توقیف نفتکش انگلیسی در آبهای خلیج فارس از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به دلیل عدم رعایت مقرارات دریا نوردی در تنگه هرمز توقیف شده است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.