خبرگزاری فرانس ۲۴ گزارش داد: ترامپ پیش از سفر به نیوجرسی در جمع خبرنگاران گفت که "ما آماده عقد قرارداد نیستیم، اما خواهیم دید که چه اتفاقی می افتد. "  

او اضافه کرد: واشنگتن هیچ گونه داد و ستدی با شرکت هوآوی چین نیز نخواهد داشت اما این موضوع در صورتی که توافق تجاری میان چین و آمریکا حاصل شد، ممکن است تغییر کند.

هفته گذشته(۱۱ مرداد ۱۳۹۸) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد که از اوایل ماه آینده میلادی بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد.

آمریکا درحال حاضر بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرده و تعرفه‌های جدید تقریبا تمام محصولات وارد شده از چین را در بر خواهد گرفت.

اعلان غیرمنتظره ترامپ در مورد تعرفه‌ها نشان‌دهنده نارضایتی وی از نحوه پیشرفت گفت‌وگوهای تجاری با چین است. دور اخیر این گفت‌ و گوها در شانگهای روز چهارشنبه گذشته با شکست به پایان رسید.

وزارت بازرگانی چین روز سه شنبه(۱۵ مرداد ۱۳۹۸) اعلام کرد که  اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی که از روز گذشته آغاز شده واکنشی به اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین به آمریکا است که بتازگی اجرایی شده است.

«کنگ لیانگ»  دبیر کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین در همین راستا به خبرنگاران گفت: چین پس از دیدار رهبران دو کشور در اوزاکا ژاپن، صداقت را در همکاری نشان داده و پیشرفت خوبی در خرید محصولات کشاورزی ایالات متحده هم ایجاد شده است.

وی افزود: از آن زمان تا کنون در مجموع ۲.۲۷ میلیون تن سویا ایالات متحده به چین ارسال شده است و پیش بینی می شود ۲ میلیون تن دیگر نیز در ماه جاری بارگیری شود.

این مقام چینی تصریح کرد که علاوه بر سویا، قرارداد واردات ۶۰ هزار تن گندم و ۴۰ هزار تن گوشت خوک نیز با مقامات آمریکایی امضا شده است.

چین همچنین در هفته جاری ارزش پول رایج این کشور را کاهش داد، ‌ امری که باعث ارزان تر شدن کالاهای چینی در آمریکا می شود و جذابیت بیشتری برای مصرف کنندگان دارد.   

وزارت خزانه داری آمریکا، چین را به دستکاری ارزی متهم کرد و وعده داد در برابر این اقدام پکن به صندوق بین المللی پول شکایت کند؛ اما بانک مرکزی چین این اتهام را رد کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.