آناتولی گزارش داد، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، اظهارات مذکور را در پاسخ به سوالی درباره امتناع برزیل از استرداد "علی سپاهی"، یکی از اعضای جنبش اسلامی "حزمت" وابسته به فتح‌الله گولن، به ترکیه بیان کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: "[گروه تروریستی فتح‌الله] کماکان تهدیدی برای امنیت برزیل است؛ همانطور که در تمام کشورهای دیگری که در آن فعالیت می‌کند، تهدیدساز است".

او گفته که ترکیه، مبارزه‌ای مصمم علیه هر نوع تروریسم می‌کند و از هم‌پیمانان خود و جامعه بین‌المللی -از جمله برزیل- نیز انتظار همین رویکرد را دارد.

این سخنگو با اظهار قول درخصوص همکاری با برزیل جهت مقابله با تروریسم -به خصوص گروه مذکور- گفت: "مبارزه علیه &#۳۹;گروه تروریستی فتح‌الله&#۳۹; باید موضوعی مهم و اولویت‌دار برای برزیل باشد؛ همانطور که برای کشور این‌چنین است".

دادگاه عالی برزیل چند روز پیش، با استرداد علی سپاهی به ترکیه موافقت نکرد؛ وی برای ۱۲ سال است که ساکن برزیل است و سه سال پیش نیز شهروندی این کشور را گرفت.

ترکیه، استرداد او را به دلیل ارتباطش با گروه حزمت وابسته به فتح‌الله گولن، روحانی مبارز علیه دولت ترکیه ساکن آمریکا، خواستار شده بود. آناتولی گزارش کرده فتح‌الله گولن، در سال ۲۰۱۶، کودتایی نافرجام را در ترکیه سازمان‌دهی کرد که به کشته شدن ۲۵۱ تن و زخمی شدن حدود ۲۲۰۰ نفر انجامید.

طبق گزارشات پلیس، سپاهی در ماه آوریل و در فرودگاه کورولوس برزیل دستگیر شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.