سوات پلوک چومبا، سفیر چک در ایران متهم شده است که به توصیه اتاق بازرگانی چک اسلاوکی-ایرانی، ۴۰۰ ویزای کوتاه‌مدت برای تاجران ایرانی صادر کرده است.

پیش از این سفارت چک در تهران برای مشارکت احتمالی در مبادله ویزا با صدها ایرانی مورد بازرسی قرار گرفته بود. بنا به گزارش بازرسان، ژان کاوان و ژندک ژیتک از اتاق بازرگانی چک اسلواکی-ایران برای این افراد روادید صادر کرده‌اند که به زودی از سوی سفارت چک در تهران به آن‌ها  ویزای شنگن داده شد و شخص سفیر، بخش کنسولی سفارت را مجبور کرد تا تقاضای آن‌ها را در اولویت انجام بدهند.

چومبا با انکار این که پولی در این باره دریافت کرده باشد و بدون ارائه توضیحات بیشتری در این باره، گفت: درست است، من برای ویزای تاجران ایرانی وساطت کردم.

طبق گفته توماس پتریچک، وزیر امور خارجه چک، هیچ مدرکی مبنی بر معامله ویزا در سفارت چک در تهران نیست.

وی همچنین در این باره گفت: ما هیچ مدرک مستقیمی که نشان‌دهنده معامله[ویزای شنگن] باشد، نداریم. گزارش بازرسی انجام شده اول بر روند آن ویزاها معطوف بود؛ متوجه برخی کوتاهی‌ها شدیم و اقدامات مناسب را در این باره انجام دادیم.

از طرف دیگر، ژان کاوان، وزیر امور خارجه پیشین چک و نماینده کنونی اتاق بازرگانی چک اسلواکی-ایران انکار می‌کند که سفارت چک در تهران، کار اشتباهی در صادر کردن این ویزاها انجام داده است. با این وجود در گفت‌وگویی اقرار کرد که این اتاق بازرگانی ۴۰۰ روادید برای ویزای تاجران ایرانی صادر کرده است.

وی همچنین با گفتن این که سفیر در این باره اشتباهی نکرده است، تاکید کرد که ناظران تنها می‌تواند تنها به اشتباه «استفاده مفرط یا مکرر از اختیاراتی که یک سفیر دارد» اشاره کند.

ویزای کوتاه‌مدت شنگن که از سوی جمهوری چک صادر می‌شود، دارنده آن را مجاز می‌کند تا از چک به مناطق شنگن و ۲۶ کشور عضو آن برای تجارت سفر کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.