حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در تماس تلفنی «عمران خان» نخست وزیر پاکستان با وی، با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت مسلمان پاکستان، گفت: ایران و پاکستان همواره دو کشور دوست، همسایه و برادر یکدیگر بوده و خواهند بود.

رئیس جمهور افزود: ایران به دنبال گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای همسایه بویژه پاکستان در زمینه های گوناگون از جمله توسعه بازارچه های مشترک مرزی است.

روحانی گفت: امروز ایران به خاطر تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا در شرایط ویژه ای قرار دارد اما در عین حال برای تامین امنیت پایدار کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و توسعه روابط  تجاری و اقتصادی با همسایگان تلاش می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای جلوگیری از تنش و ناآرامی در منطقه تلاش کرده و معتقدیم مردم مسلمان کشمیر باید از منافع و حقوق قانونی خود استفاده کرده و بتوانند با آرامش زندگی کنند.

روحانی با اشاره به اینکه ایران از هند و پاکستان می‌خواهد تا با حفظ خویشتن داری، از ناامنی و کشته شدن مردم بی‌گناه در کشمیر جلوگیری کنند، گفت: موضوع کشمیر هرگز راه حل نظامی نداشته و باید از طریق دیپلماتیک به دنبال حل و فصل مسائل باشیم.

«عمران خان» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به دولت و ملت ایران، روابط ایران و پاکستان را دوستانه و برادرانه دانست و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه همه جانبه مناسبات تهران- اسلام آباد تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان با تشریح تحولات و وقایع اخیر در کشمیر، گفت: متاسفانه امروز در منطقه کشمیر شاهد وقایع ناراحت کننده‌ و برخلاف قوانین بین المللی علیه مردم بی‌گناه هستیم.

وی با بیان اینکه پاکستان نسبت به کشتار مردم بی گناه در کشمیر و افزایش تنش ها در منطقه احساس نگرانی دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه و جهان اسلام می تواند در راستای حل و فصل مسئله کشمیر نقش آفرینی مثبتی داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.