هفته گذشته نتایج اولیه کنکور سراسری با مجاز شدن ۸۳۲ هزار و ۲۸۹ نفر در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری نیز از روز پنج شنبه ۱۷ مردادماه در اختیار داوطلبان قرار گرفت و از امروز ۲۰ مردادماه فرآیند انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد.

داوطلبان امروز - یکشنبه - می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل به ترتیب اولویت علاقه اقدام کنند.

نکته حائز اهمیت در انتخاب رشته این است که داوطلبان مجاز نشده و داوطلبانی که در کنکور سراسری امسال ثبت نام نکرده اند امکان انتخاب رشته در پذیرش های بدون آزمون دانشگاه ها را دارند.

این ثبت نام در سایت سازمان سنجش آموزش کشور از اسفند گذشته آغاز شده است و تا شهریورماه ۹۸ ادامه دارد.

آزمون سراسری سال ۹۸ در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه با شرکت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ نفر در ۳۸۱ شهرستان و ۱۹ کشور خارجی برگزار شد و آزمون امسال ۶۵ هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش داوطلب داشت.

از کل داوطلبان یک میلیون و ۱۸ هزار نفر در کنکور حاضر شدند و ۹ درصد غایب امتحان اعلام شد. از مجموع این داوطلبان ۵۷۷ هزار نفر نظام قدیم و ۵۴۲ هزار نفر نظام جدید بودند.

همچنین از مجموع ۷۶۷ هزار نفر ظرفیت، ۵۹۶ هزار نفر ظرفیت برای رشته های دارای سوابق تحصیلی و ۱۷۱ هزار نفر برای رشته های با آزمون در نظر گرفته شده است.

امسال ۱۲۸ هزار نفر در دوره های روزانه، ۳۵۹ هزار نفر در دانشگاه پیام نور، ۲۱۸ هزار نفر در دانشگاه های غیردولتی، و  ۲۴ هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته می شوند.

داوطلبان در فرآیند انتخاب رشته، دو بخش انتخاب رشته با آزمون و سوابق تحصیلی را مشاهده می کنند که تمام داوطلبان در رشته های با سوابق تحصیلی مجاز به انتخاب رشته شدند و داوطلبان حتی اگر غائب امتحان هستند در رشته های با سوابق تحصیلی می توانند انتخاب رشته کنند.

سیستم نرم افزار انتخاب رشته مجازی از امروز یا فردا در سایت سازمان سنجش فعال می شود و داوطلبان با پرداخت مبلغی هفت هزار و ۵۰۰ می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ داوطلب امسال برای شرکت در رشته های تحصیلی با آزمون ثبت نام کردند که از این تعداد ۶۴۹ هزار و ۴۸ نفر زن و ۴۷۰ هزار و ۳۶۳ نفر مرد هستند.

وی افزود: از مجموع یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ نفر داوطلب ثبت نام کننده، تعداد یک میلیون و ۱۸ هزار و ۷۰۳ داوطلب در آزمون شرکت کردند که از این تعداد ۵۹۴ هزار و ۷۱ نفر زن و ۴۲۴ هزار و ۶۳۲ نفر مرد بودند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده، برای تعداد یک میلیون و ۱۸ هزار و ۷۰۳ داوطلب حاضر در کنکور، نتیجه آزمون به صورت کارنامه تنظیم و کارنامه تمام داوطلبان حاضر در جلسه آزمون بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.