به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد اعلام کرد که از تصمیم برای آتش‌بس در لیبی به مناسبت ایام عید قربان استقبال می‌کند.

این آتش‌بس بعد از آن اعلام شد که به دلیل انفجار یک خودرو در بنغازی در روز شنبه، سه نفر از کارکنان سازمان ملل کشته شدند.

شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش‌بس انسانی به مناسبت ایام عید قربان را بر اساس چهار شرط می‌پذیرد. 

 

۱- آتش‌بس شامل تمام مناطق درگیری شود،‌ به گونه‌ای که تیراندازی مستقیم و غیر مستقیم و یا هر گونه پیشروی نسبت به مواضع کنونی متوقف شود. 

۲- منع فعالیت‌های هوایی و پروازهای اطلاعاتی از تمام پایگاه‌های مبدأ در تمامی خطوط هوایی.

۳- عدم سوء استفاده از آتش ‌س برای جابه‌جایی یا جذب نیرو.

۴- مسئولیت هیأت سازمان ملل برای حمایت از لیبی در تضمین اجرای توافق آتش‌بس و کنترل هر نوع نقضی در این زمینه. 

شورای ریاستی توضیح داد که موافقت با آتش‌بس در راستای بزرگداشت مناسک الهی در این ایام مبارک، تمایل شدید این شورا برای کاهش درد و رنج مردم صورت، توانمندسازی تیم‌های خدمات انسانی در انجام وظیفه خود در قبال آوارگان و آسیب‌دیدگان، امکان پیگیری زیان‌های وارد شده به زیر ساخت‌ها از جمله خطوط برق توسط تیم‌های حفاظتی و نیز پاسخ به درخواست هیأت سازمان ملل در لیبی صورت می‌گیرد.

هیأت نمایندگی سازمان ملل برای حمایت از لیبی عصر پنج شنبه گذشته، تمام طرف‌ها را به پذیرش آتش‌بس انسانی به مناسبت ایام عید قربان از صبح روز عید فرا خواند و ابراز امیدواری کرد که موافقت مکتوب این گروه‌ها را تا نیمه شب جمعه دریافت کند.

هیأت مذکور امروز- شنبه- در صفحه فیسبوک خود نوشت: «فرا رسیدن عید مبارک قربان را به عموم مردم لیبی تبریک می‌گوییم و در عین حال با ابراز تأسف شدید نسبت به فضای جنگ و تخریب و ویرانی و آوارگی،‌ تمام طرف‌های درگیر را به عطوفت با شهروندان و اعلام آتش‌بس فرا می‌خوانیم تا مردم در فضایی آرام و شاد روز عید را جشن بگیرند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.