علیرضا رشیدیان امروز یکشنبه در مکه مکرمه با بیان اینکه روز عید قربان(یکشنبه ۲۰ مرداد ماه) تا ساعت ۸:۳۰ صبح تمامی حجاج از مشعر الحرام وارد سرزمین منا شدند، افزود:‌ زائران از ساعت ۱۰ صبح به سوی رمی جمرات حرکت خود را آغاز کرده و هم اکنون  در آرامش کامل  در حال بازگشت هستند.

صبح امروز (یکشنبه ۲۰ مردادماه)، حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام مصادف با عید قربان همزمان با طلوع خورشید خود را از مشعر به منا رساندند.

زائران خانه خدا بعد از کمی استراحت اعمال سه‌گانه امروز را شروع کردند. براین اساس اولین عمل پرتاب کردن هفت‌سنگ ریزه به جمره کبری است و پس از آن قربانی کرده و عمل تقصیر(ناخن گرفتن) یا حلق(تراشیدن موی سر) را انجام داده و از لباس احرام خارج می‌شوند.

رئیس ستاد مکه مکرمه و مدیر امور مشاعر حج ۹۸ نیز درباره وضعیت حجاج ایرانی گفت: زائران کشورمان در زمان بیتوته درمنا با توجه به محدودیت در فضای اسکان، با یکدیگر هماهنگی و تعامل داشته باشند.

اکبر رضایی همچنین عملیات ایام تشریق حج تمتع ۹۸ را موفق خواند و گفت: عملیات تشریق امسال تاکنون به خوبی انجام شده وبرنامه ریزی های صورت گرفته درعمل تحقق یافته است.  

وی هماهنگی‌های انجام شده با طرف‌های کشور میزبان و مدیریت عوامل اجرایی را در اجرای خوب برنامه‌ها موثر دانست و به استقرار به موقع زائران ایرانی در چادرهای عرفات، دو مکان در نظر گرفته شده در مشعر و چادرهای منا اشاره کرد.

رضایی اظهار داشت:‌ حجاج کشورمان با طلوع آفتاب امروز با پای پیاده وارد منا شدند و تا ساعت ۸ صبح تمامی کاروان‌ها در چادرهای خود استقرار یافتند. البته بانوان زائر و افراد معذور دیشب با اتوبوس به منا انتقال یافتند و رمی خود را نیز قبل از طلوع آفتاب انجام دادند.

مدیر امور مشاعر حج تمتع ۹۸ با اشاره به اینکه از ساعت ۱۰ صبح امروز حرکت کاروان‌های ایرانی از چادرهایشان به سمت جمرات آغاز شد، گفت: در هر ساعت از مکاتب نه گانه حدود ۱۱ هزار زائر خارج شده و به سمت جمرات رفتند.

وی با اشاره به اینکه در حج امسال برای ۸۶۵۰۰ زائر قربانی پیش بینی شده است، گفت: قربانی بانوان زائر انجام شده و قبل از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه (بوقت محلی) پایان یافت.

رضایی اظهار داشت: ذبح قربانی زائران مرد نیز از ساعت یک بعد از ظهر شروع شده و تا اذان مغرب ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.