شبکه سه چند ماهی است که حواشی زیادی داشته است؛ از حذف برنامه «نود» و عادل فردوسی‌پور گرفته تا حکومت ستاره مربع‌ها بر برنامه‌هایی چون «برنده باش» که به پایین کشیده شدن آن از آنتن تلویزیون منتهی شد. دوم مرداد هم، این شبکه با پخش مستند تقطیع شده «قدیس» که درباره احمد شاملو بود و در روز درگذشت این شاعر روی آنتن رفت، جنجال زیادی به‌پا کرد.

این مستندها با نظارت مستقیم محسن یزدی، قائم مقام شبکه سه سیما روانه آنتن می‌شود. او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، تاکید کرده است این شبکه به دنبال شکستن بت‌های ساخته شده از برخی شخصیت‌های فرهنگی است. 

او در این باره گفته است: «خود ما اکنون سراغ آدم‌ها می‌رویم تا مستندهایشان را پخش کنیم. پخش مستندهایی از نوع «قدیس»، «خارج از دید»، «آقای نخست وزیر» و «قائم مقام» تعدادشان به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد، به اندازه انگشتان دو دست هم نیست. اتفاقا ما مستندسازان زیادی داریم که کار می‌سازند و شاید نتوانیم آثارشان را پخش کنیم و ارتباط شخصی‌مان با آنها خوب است اما مشکل مخالفان این مستندهایی که پخش می‌شود این است که می‌گویند شما وقتی مستندی در نقد شاملو ساخته‌اید چرا نمی‌گذارید ما مستندی در دفاع از او بسازیم و همانطور که گفتم قطعا شوخی می‌کنند، چون هر رسانه‌ای سیاست‌های خودش را دارد.»

یزدی ادامه داده است: «این منتقدان مگر خودشان از یک فیلمساز مخالف تعریف یا با او مصاحبه می‌کنند؟ کسی هم چنین توقعی ندارد. هروقت شما برای کسی مثل مرحوم سلحشور که سریال «یوسف پیامبر» او چند میلیون بار دیده شده مطلبی رفتید، طبعا توقع کنید که جایی مثل تلویزیون برای شما برنامه برود. باوجود اینکه مرحوم سلحشور کارنامه مشخص داشت، چقدر علیه او مطلب زدند. حالا ما درباره شاملو یک مستند پخش کردیم این‌ها می‌گویند چرا پخش کرده اید؟»

این مدیر شبکه سه افزوده: «اینها دیکتاتورهایی هستند که در راستای منافع شخصی خود کار می‌کنند. اگر شاملو بت نیست، چرا این‌گونه رفتار می‌کنند. در صورتی که اگر بروید و سخنان شاملو را بخوانید می‌بینید که او حتی به موسیقی سنتی و شجریان توهین کرده است، به فردوسی و جلال آل‌احمد توهین کرده است، دقت کنید توهین کرده و نه اینکه اظهار بی‌علاقگی کرده باشد. در همین مستند می‌گوید موسیقی سنتی «عر عر خر» است و شجریان هم خیلی محترمانه به او جواب می‌دهد. حتی شجریان هم جرأت نمی‌کند به شاملو درست و حسابی اعتراض کند. چون فضایی ساخته‌اند که از او یک بت درست شده است، اتفاقا این‌ها بت ساز هستند. ما با جریانی طرف هستیم که مهمترین ابزار او فحش‌های رکیک است.»

قائم مقام شبکه سه تاکید کرده است: «یکی از ضعف‌های بزرگ مراکز تولید فرهنگی این است که سفارش دهنده نیستند. البته منظور این نیست که کاری را به هنرمند حقنه کنیم، بلکه در یک شرایط تعاملی محصولی را تولید می‌کنیم. اما قطعا یکی از حوزه‌های ما شکستن بت‌های ساخته شده است. رویکردمان یک کار هیجانی نیست بلکه به چهره‌هایی که منطقه ممنوعه بودند، می‌پردازیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.