دکتر محمدعلی اصلان‌خانی، در مورد ظرفیت پایین فکری و ذهنی برخی ورزشکاران در رده‌های سنی پایه به واسطه کارکرد فضای مجازی که موجب توهم شناخته شدن از سوی آن‌ها می‌شود و بعضا غرور کاذب و توهم را در این افراد ایجاد می‌کند، اظهار کرد: به طور کلی کارکرد فضای مجازی بد نیست و تمامی کشور‌های دنیا به سمت استفاده از این ظرفیت گام برداشته‌اند، اما مساله‌ای حائز اهمیت این است که ورزشکاران در سطح قهرمانی باید هم‌تراز با مهارت‌های فنی بر مهارت‌های روانی نیز توجه کنند تا دچار چنین توهماتی در ابتدای راه ورزشی خود نشوند.

چرا برخی ورزشکاران متوهم می‌شوند؟

وی ادامه داد: متاسفانه مهارت‌های روانی قابل رویت نیست و باید از همان کودکی در سطح خانواده، مدرسه و جامعه به آن توجه شود در حالی که این بی‌توجهی‌ها از همان ابتدا در مورد چنین ورزشکارانی شکل می‌گیرد و جسم و روان آن‌ها با یکدیگر رشد مهارتی ندارد.

استاد تمام علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این‌که اگر از نظر روانی و فرهنگی ظرفیت‌های لازم در خانواده و جامعه برای یک ورزشکار که در ابتدای راه خود قرار دارد شکل گیرد به طور حتم شاهد چنین توهماتی نخواهیم بود و همواره متن مهم‌تر از حاشیه خواهد بود.

اصلان‌خانی افزود: مهارت‌های ذهنی و روانی در سنین بالاتر نیز قابل شکل گیری است و اگر تیم‌های ورزشی در رشته‌های مختلف بتوانند از ظرفیت علوم تربیتی و افراد نخبه در این حوزه استفاده کنند به طور حتم آثار منفی روانی و رفتاری ورزشکاران کاهش خواهد یافت.

وی با تاکید بر این‌که رها کردن یک ورزشکار در سطح قهرمانی که با امکان شناخته شدن و شهرت روبروست تبعات منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: ارزیابی غلط از موقعیت‌هایی که یک فرد در آن قرار دارد موجب ایجاد چنین پدیده‌ای می‌شود و باید شناخت براساس ظرفیت‌ها و به تدریج شکل گیرد، در غیراین صورت شاهد خواهیم بود یک ورزشکار که در رده سنی پایه قرار دارد و هیچ افتخاری را کسب نکرده است خود را در مقام قیاس با قهرمانان ملی می‌بیند و فکر می‌کند به انتهای مسیر رسیده است.

استاد تمام علوم ورزشی دانشگاه شهیدبهشتی با بیان این‌که احساس غرور موجب شده پدیده‌ای غیرمتوازن با جایگاه یک فرد شکل گیرد، گفت: متاسفانه در چنین مواردی توازن در بین مهارت‌های فنی و روانی یک ورزشکار وجود ندارد و در حالی که جسم و ذهن دو بال یک انسان هستند، اما به هیچ وجه تعادل لازم در این زمینه شکل نمی‌گیرد.

اصلان‌خانی ادامه داد: تمامی دست‌اندرکاران باید با اقدامی درست موجب رشد یک ورزشکار شوند و به طور حتم توجه افراطی و کاذب به چنین مواردی موجب می‌شود تا شاهد بروز توهمات فردی و رفتار‌های غرورآمیز توسط برخی ورزشکاران باشیم.

وی با تاکید بر این‌که رسانه‌ها نباید بیش از ظرفیت یک ورزشکار به آن بپردازند، اظهار کرد: رسانه‌های ما باید به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای به مسائل کلان توجه داشته باشند و با توجه به مسائل بنیادین ورزش به تعالی این حوزه کمک کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.