به گزارش اسپوتنیک، اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اعلام کرد: تعرض و یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی هنگام برگزاری نماز عبد سعید قربان بیانگر سیاست رژیم صهیونیستی در خصوص یهودی‌سازی مسجد الاقصی و کاهش مظاهر اسلامی در این مسجد حتی در روزهای مبارکی است که در آن نماز عید برگزار می‌شود.

اتحادیه عرب رژیم صهیونیستی را مسئول دامن زدن به اینگونه تنش‌ها دانست و اعلام کرد که سیاست‌های وحشیانه صهیونیست‌های افراطی شعله‌های تعصب و درگیری‌های دینی در شهر قدس را شعله‌ور و تشدید می‌کند.

همزمان، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نسبت به هرگونه تجاوز صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و تلاش رژیم صهیونیستی برای تقسیم زمانی و مکانی این مسجد بین مسلمانان و یهودیان و یا هر اقدامی در جهت تغییر هویت اسلامی آن هشدار داد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به این مساله اشاره کرد که آنچه در مسجد الاقصی در جریان است، بر بعد دینی نزاع با دشمن صهیونیستی تاکید دارد.

وی از تشکیلات خودگردان خواست همکاری امنیتی و مذاکرات سازش با دشمن صهیونیستی را برای همیشه کنار بگذارد و گزینه مقاومت را برای دفاع از قدس و مقدسات آن در پیش گیرد.

هنیه از امت اسلامی و عربی و عموم ملت فلسطین نیز خواست به مسئولیت‌های تاریخی خود در حمایت از قدس و مسجد الاقصی عمل کنند.

از سوی دیگر، یک مسئول در وزارت خارجه عربستان یورش ارتش رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران در روز عید قربان را محکوم کرد.

این منبع همچنین اعلام کرد: عربستان مخالف تداوم نقض‌ها و تجاوزات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین است.

وی خواستار حمایت از ملت فلسطین در مقابل اقدامات متجاوزانه اسرائیل شد که احساسات مسلمانان را  جریحه‌دار و حق و حقوق فلسطینیان را نقض می‌کند.

از سوی دیگر، سلمان القضاة، سخنگوی وزارت خارجه اردن مخالفت خود را با اینگونه اقدامات بیهوده، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه صهیونیست‌ها در نخستین روز عید قربان و نیز تداوم نقض‌ها و تجاوزات آشکار صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی که آخرین آن یورش‌های نیروهای اسرائیلی به سمت نمازگزاران در داخل این مسجد بود، اعلام کرد.

القضاة در ادامه افزود: تل‌آویو مسئول پیامدهای اینگونه اقدامات و تشدید خشونت و تنش‌ها است و این اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای اسرائیلی فضای ناامیدی و ناکامی را عمیق‌تر می‌کند.

وی از مقامات اسرائیلی خواست تا فورا اینگونه اقدامات را متوقف کنند.

این مسئول اردنی همچنین از جامعه جهانی خواست تا دولت اسرائیل را به منظور توقف اقدامات متجاوزانه خود تحت فشار قرار دهد و اقدامات لازم را در این خصوص اتخاذ کند.

القضاة خاطرنشان کرد که اردن از تل‌آویو می‌خواهد تا به مسجدالاقصی و احساسات نمازگزاران احترام بگذارد.

ده‌ها تن از فلسطینیان در جریان درگیری با پلیس رژیم صهیونیستی در صحن‌های مسجدالاقصی زخمی شدند.

این تحولات زمانی رخ داد که نیروهای رژیم صهیونیستی به شهرک‌نشینان اجازه ورود به صحن‌های مسجدالاقصی هنگام اقامه نماز عید قربان را دادند.

سازمان‌های اسرائیلی پیشتر از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، وزرا و پلیس این رژیم خواسته بودند تا به شهرک‌نشینان اجازه یورش به مسجدالاقصی طی عید قربان را بدهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.