به گزارش رویترز، خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون و رئیس مجمع ملی ونزوئلا به تازگی اظهار داشته که امروز (دوشنبه) امکان اتخاذ این تصمیم در مجمع موسسان وجود دارد. حزب سوسیالیست با رهبری دیوسدادو کابلو، اکثریت مجمع موسسان را در اختیار دارد؛ نهاد قانون‌گذاری دیگری در کنار مجمع ملی با اختیارات بیشتر. این اقدام می‌تواند منجر به دستگیری‌ قانون‌گذاران بیشتری در این کشور شود.

 

احتمال این که این تصمیم منجر به تشدید انتقادها از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مجامع بین‌المللی شود، زیاد است. این موضوع هم‌چنین می‌تواند منجر به توقف مذاکرات دولت و هم‌پیمانان گوآیدو در نروژ شود. این مذاکرات چندمرحله‌ای با هدف یافتن راه‌حلی برای بحران سیاسی ونزوئلا آغاز شده است.

گوآیدو طی پیام ویدئویی‌ که در حساب توئیتری خود منتشر کرد، اظهار داشت: آن‌ها امروز پارلمان را منحل خواهند کرد، به طور غیرقانونی دست به برگزاری انتخابات مجدد می‌زنند و حتی اقدام به آزار قانون‌گذاران خواهند کرد؛ اگر این کار را انجام دهند، نتیجه‌اش تشدید منازعات خواهد بود.

این موضوع در حالی عنوان شده است که تا دسامبر سال ۲۰۲۰، انتخابات پارلمانی مقرر نشده است. وزارت ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا پاسخی در این خصوص نداده است.

دیوسدادو کابلو، رئیس مجمع موسسان در پیام توئیتری خود، تشکیل جلسه امروز (دوشنبه) در همین خصوص را تایید کرده و خطاب به گوآیدو نوشته است: اگر ترسیده‌ای، یک سگ بخر.

او در پیام خود آورده است: به نظر می‌رسد که ما نمی‌توانیم عدالت را در خصوص این افراد اجرا کنیم و این کرم‌های خائن، در حال فرار دسته‌جمعی‌اند.

در ژانویه امسال، خوآن گوآیدو با «استناد به قانون اساسی»، خود را رئیس‌جمهوری موقت خواند و اعلام کرد که پیروزی مادورو در انتخابات سال ۲۰۱۸ با تقلب بوده است. بیش از ۵۰ کشور تاکنون او را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.

حامیان دولت ونزوئلا طی ماه‌های اخیر، بیرون از مقر مجمع ملی به تظاهرات پرداخته‌اند. در سفارت‌خانه‌ها نیز دست‌کم ۲۱ تن از مقامات، جهت اجتناب از بازداشت شدن، خواستار اعطای پناهجویی شده‌اند.

نیکولاس مادورو روز شنبه اعلام کرده بود که خوآن گوآیدو به دلیل حمایت از دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه دولت ونزوئلا، با پیگرد قانونی مواجه خواهد بود. تحریم‌های جدید، دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا را توقیف می‌کند و انجام هرگونه مراودات بازرگانی با دولت ونزوئلا را نیز ممنوع کرده است. مادورو هفته پیش از کابلو خواست تا علیه «خائنان» اقدام صورت دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.