سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه افزود: ما می‌کوشیم که پروژه عراقی مستقلی بسازیم و می‌دانیم که حجم چالش‌ها و خطراتی که این پروژه را هدف قرار می‌دهد، چقدر است.

رهبر جریان حکمت ملی عنوان کرد: می‌خواهند عراق ضعیف، تابع، غرق در آشوب و فساد و سهمیه‌بندی بماند. آنان به حملات خود ادامه خواهند داد و ما به ایستادگی‌مان ادامه خواهیم داد. و در این راه به خود و ملتمان اطمینان داریم.

حکیم ادامه داد: پنج ماه پیش به ملتمان وعده دادیم که هرجا باشد در کنارشان باشیم و گفتیم که حمایتمان از دولت مشروط به رضایت ملت از آن است، بعد از برآورد نظر ملت و دیدن سرخوردگی‌شان بابت ناتوانی دولت در عملی کردن آمال ملت، دو راه پیش رویمان بود: ادامه حمایت از دولت و از دست دادن ملت، یا به دست آوردن ملت و مخالفت با دولت، ما گزینه به دست آوردن ملت را انتخاب کردیم.

وی با تاکید بر اینکه این اپوزیسیون به روش‌های قانون و اخلاقی‌ خود پایبند می‌ماند و نقش خود را به قصد اصلاح و به دیده انصاف اجرا می‌کند، گفت: اپوزیسیون از اشتباهات انتقاد می‌کند، از هدف قرار دادن افراد خودداری می‌کند و در استیضاح وزیران یا دیگر اقدامات نظارتی‌ خود اهل باج‌خواهی نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: ما دولت را به آن چیزی متعهد می‌خواهیم که خودش به آن متعهد شده و چیزی بیش از توانایی‌های دولت و خارج چارچوب برنامه وزارت‌خانه‌ها و گزارش دولت و مصوبات و تصمیماتش مطالبه نمی‌کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه "به تلاش‌ها برای تشکیل جبهه اپوزیسیون با همکاری طرف‌های سیاسی و مردمی که با ما در مخالفت با دولت هم‌نظرند، ادامه می‌دهیم و وقتی این تلاش‌ها به نهایت رسید تشکیل این جبهه را اعلام خواهیم کرد"، گفت: چنین جبهه‌ای می‌تواند دولت در سایه را تشکیل دهد که از ابزارهای مهم نظارتی اپوزیسیون و زیر نظر گرفتن عملکرد دولت به روش‌های حرفه‌ای است.

سید عمار حکیم صبح امروز دوشنبه در خطبه‌های نماز عید قربان در بغداد اظهار داشت: در شرایط پرتنش منطقه‌ای و جهانی فعلی، بر ضرورت بی طرفی کارآمد عراق برای تضمین منافع کشور و ملت تأکید می‌کنیم.

وی بار دیگر بر مخالفت با سیاست تحریم‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: ما صبوری، ثابت‌قدمی و استقامت ملت ایران را ارج می‌نهیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق نسبت به شدت گرفتن نزاع‌های منطقه و ایجاد فضاهای ملتهبی که به رشد تروریسم کمک و امنیت و صلح منطقه‌ را تهدید می‌کند، هشدار داد و از همه طرف‌های اصلی منطقه خواست که پشت میز مذاکره بنشینند و راه‌های حل مسالمت‌آمیز سیاسی را بپذیرند و شبح جنگ، ویرانی، افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی را از منطقه دور کنند.

حکیم همچنین با اشاره به وضعیت برخی از کشورهای عربی عنوان کرد: جهان عرب امروز در وضعیتی استثنایی به سر می‌برد. چهار کشور عربی، یعنی لیبی و الجزایر و سودان و تونس، فاقد رئیس جمهور منتخب مردم است. امیدواریم در این کشورهای دوست و برادر روند دموکراتیک موفق شود و انتخابات آزاد در آنها برگزار شود که بیانگر اراده ملت‌هایشان باشد. در این شرایط اتحادیه عرب مسئولیت مضاعفی بر عهده دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.