از روز سه‌شنبه ۲۲ مردادماه سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی، مبنی بر ضرورت استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه، اجرایی می‌شود.

در این ارتباط شهرام رضایی، درباره سوخت گیری کسانی که هنوز کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر تمرکز برای استفاده از کارت سوخت روی ۴ کلانشهر تهران، کرج، تبریز و اصفهان است و کسانی که از کارت هوشمند سوخت شخصی برخوردار نیستند و به هر دلیلی آن را گم کرده‌اند، می‌توانند درخواست بدهند، اما قرار نیست از فردا اتفاق خاصی بیفتد. کسانی که نتوانسته‌اند درخواست دهند و به کارت دسترسی داشته باشند کماکان از کارت جایگاه‌دار استفاده می‌کنند.

فعلا کارت اجباری؛ فقط در ۴ کلانشهر

وی افزود: استفاده از کارت سوخت شخصی فعلا در ۴ کلانشهر (تهران، کرج، تبریز و اصفهان) است، سپس در مورد دیگر کلانشهر‌ها و در نهایت در یک پروسه زمانی برای کل کشور اعمال می‌شود.

برای دریافت سوخت بیشتر کارت شخصی داشته باشید

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: همین قدر که مطمئن شویم همه کارت خود را دریافت کرده‌اند، چنانچه از کارت جایگاه‌دار استفاده کنند، سوخت کمتری دریافت خواهند کرد. با این رویه مردم ترغیب شده و زودتر نسبت به دریافت کارت سوخت هوشمند شخصی اقدام کنند.

کسانی که رمز خود را فراموش کرده‌اند، چه کنند؟

وی در ادامه درباره کسانی که کارت ندارند و یا رمز کارت خود را فراموش کرده‌اند، گفت: اگر کسی تا این لحظه درخواست کارت نداده به پلیس + ۱۰ و یا دفتر خدمات مشترکین مراجعه کند و درخواست المثنی بدهد که با اولویت ۴ کلانشهر یاد شده کارت صادر می‌شود، اما اگر کسی کارت دارد و رمز آن را فراموش کرده است، ۴ رقم آخر شماره ملی کسی که کارت به نام او صادر شده، به عنوان رمز خواهد بود، این سیاست برای این است کسی که مدت‌ها است از کارت سوخت استفاده نکرده و رمز را نیز عوض کرده بود، رمز، by default همان ۴ رقم کد ملی است؛ بنابراین حتی اگر رمز را عوض کرده باشد نیز با ۴ رقم آخر کد ملی می‌تواند سوختگیری کند.

سیاست، دریافتِ سوخت با کارت شخصی است

رضایی تاکید کرد: همه سیاست‌ها برای این است که مردم آرامش داشته باشند، اگر در این ۴ کلانشهر کسی هنوز درخواست نداده، می‌تواند از کارت سوخت جایگاه‌دار استفاده کند، اما توصیه اکید این است که با توجه به اینکه در آینده نزدیک استفاده از کارت جایگاه‌دار محدود می‌شود دریافت کارت را با جدیت دنبال کنند، چون سیاست، دریافتِ سوخت با کارت شخصی است.

جایگاه‌ها آماده‌اند

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر صد در صد جایگاه‌ها نه تنها در ۴ کلانشهر بلکه سراسر کشور تجهیز و تست شده‌اند و همگی آماده‌اند که سوخت را با کارت در اختیار مردم قرار دهند، بنابراین در این مورد مشکلی وجود ندارد و خیال مردم راحت باشد.

۵۰۰ هزار کارت سوخت در باجه معطله

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه درباره تعداد صدور کارت سوخت خاطرنشان کرد: ما از سال گذشته ۲ میلیون ۷۰۰ هزار درخواست برای دریافت کارت سوخت داشته‌ایم، برای ۴ کلانشهر کارت‌ها کامل صادر شده و در دست مردم و یا در دفاتر پست است، ۵۰۰ هزار کارت هم داریم که از قبل صادر شده و اکنون در باجه معطله است.

اگر هنوز کارت نگرفته‌اید، به سایت EPOLICE.IR مراجعه کنید

وی از مردم خواست: کسانی که کارت را قبلا درخواست داده، ولی هیچوقت پیگیری نکرده‌اند کافی است به سایت EPOLICE.IR مراجعه کرده و پلاک اتومبیل را ارائه دهند، یک بارکد پستی به آن‌ها داده می‌شود که با کلیک بروی آن متوجه می‌شوند که باید به کدام دفتر پستی مراجعه کنند. پست نیز این امکان را فراهم کرده که اگر مرکز پستی دور است یک سرویس اضافه هم داده شود و کارت را دوباره پست می‌کند.

رضایی در ادامه به مردم توصیه کرد: کسانی که قبلا درخواست داده‌اند و کارت خود را دریافت نکرده‌اند، حتما دوباره مراجعه کنند.

وی افزود: کسی که فقط پلاک را به خاطر داشته باشد با مراجعه به سایت EPOLICE.IR کافی است پلاک خودرو را وارد کند و مرکز پستی دریافت کارت را مشاهده کند.

این مقام مسئول درباره دریافت وجه در قبال دریافت کارت هم گفت: طبق مصوبه وزارت نفت زمان درخواست کارت در اداره پست ۱۰ هزار تومان دریافت می‌شود و زمان تحویل هیچ پولی پرداخت نمی‌کند، اما اگر کسی زمان ثبت‌نام این مبلغ را پرداخت نکرده باشد موقع تحویل در محل آدرسی که اعلام کرده وجه را پرداخت می‌کند.

به پلیس +۱۰مراجعه کنید

وی درباره مراکز ثبت نام برای کسانی که تاکنون اقدامی نکرده‌اند، گفت: در حال حاضر فقط باید به دفاتر خدمات مشترکین یا همان پلیس+ ۱۰ که به تعداد ۱۲۰۰ دفتر در سطح کشور مستقر هستند، مراجعه کنند و با کارت اتومبیل، برگ سبز و یا کارت ملی درخواست المثنی بدهند.

رضایی درمورد زمان اجباری شدن کارت سوخت گفت: به مرور زمان وقتی مطمئن شویم همه دارندگان خودرو کارت‌هایشان رادریافت کرده‌اند و هیچ شهری درخواستی ندارد، محدودیت اعمال می‌شود البته در مورد ۴ کلانشهر تهران، البرز، تبریز و اصفهان خیلی طولانی نیست. تا زمانی که تقریبا اطمینان حاصل کنیم، همه کارت‌ها رسیده، کارت‌های جایگاه دار را محدود می‌کنیم. البته نه اینکه کلا حذف شود، بلکه مقدار لیتراژ کم می‌شود تا مردم ترغیب شوند از کارت سوخت شخصی استفاده کنند.

شهرستان‌های منهای ۴ کلانشهر، چطور سوختگیری کنند؟

وی درباره نحوه سوختگیری رانندگانی که از شهرستان به تهران یا ۳ کلانشهر دیگر سفر می‌کنند، اظهار داشت: فاصله الزامی شدن کارت برای شهرستان‌ها هم زیاد نیست کما اینکه کسی که به ۴ کلانشهر مذکور مراجعه می‌کند، می‌تواند از کارت جایگاه‌دار استفاده کند و تا یک ماه بعد هم آنقدر محدود نمی‌شود که باک اتومبیل خالی بماند، می‌توانند کماکان سوخت را با کارت جایگاه‌دار با مقدار محدود دریافت کنند و اگر باز هم نیاز داشته باشد به جایگاه بعدی مراجعه می‌کنند.

زمان الزامی شدن کارت سوخت

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یادآور شد: در آینده نزدیک و وقتی مطمئن شدیم همه کارت سوخت شخصی دارند، الزام استفاده از کارت در کل کشور یکنواخت می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.