مرتضی خوانساری درباره علت اقدام خصمانه آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ظریف به عنوان رئیس دستگاه سیاست خارجی اهداف نظام را به گونه ای در عرصه های بین المللی مدیریت کرد که توانست سیاست خارجی آمریکا را با چالش های جدی در عرصه های دیپلماتیک مواجه کند؛ بطوریکه آمریکا را مجبور ساخت که برجام را امضا کند و بعد از آن خارج گردد. آمریکا به عنوان محبوب ترین کشور جهان بعد از جنگ جهانی دوم در تنش سیاسی چهار دهه اخیر با جمهوری اسلامی ایران به منفورترین کشور جهان نزد افکار عمومی و ناقض پیمان های بین المللی نزد افکار بین الملل مبدل شده است.  این حاصل تلاش های دیپلماتیک نظام در عرصه جهانی است که بخش عمده ای از آنرا ظریف و همکارانش به دوش کشیدند.

این کارشناس افزود: با این وضعیتی که ایجاد شده آمریکا باید چه کار کند که دیپلماسی ایران را مهار نماید. بهترین راه این تشخیص دادند که ظریف تحریم شود. اما نمی دانند که با تحریم ظریف درهای دیپلماسی کشور بسته نخواهد شد. آمریکا با این اقدام ضعف دستگاه سیاست خارجی و ناتوانی اش در تحلیل رویداها را نشان داد و سیاست خارجی اش را دچار خود تحریمی کرد. اتحادیه اروپا با ابراز تاسف از تصمیم آمریکا، از ادامه همکاری با ظریف خبر داد. حتی هم پیمانان آمریکا ازجمله وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس بر ادامه رایزنی ها و همکاری با ظریف تاکید نمودند. بنابراین آمریکا با تحریم ظریف بیشتر خود را تحریم کرده است.حتی شرایطی که آمریکا در تحریم ظریف ایجاد کرد تا حدی برای آمریکا سخت شد که سفیر ترامپ در آلمان در مصاحبه با یک هفته نامه معتبر آلمانی از مأیوسی و ناامیدی از آلمان و اروپا سخن گفت.این ناامیدی و سرگردانی در کاخ سفید هم مشهود است. وزیر خارجه به کاخ سفید دعوت می شود. دعوت را نمی‌پذیرد بعد از چند ساعت تحریم می شود. این نتیجه بی ثباتی در سیاست خارجی آمریکا است.

خوانساری درباره محدودیت هایی که در آینده ممکن است برای وزیر خارجه کشورمان به وجود آید گفت: آمریکا طبق تعهدات و وظایف خود که در ابتدای استقرار سازمان ملل در نیویورک پذیرفته؛ به لحاظ حقوقی نمی تواند به نمایندگان کشورها برای شرکت در نشست های سازمان ملل ویزا ندهد. اگر روادید صادر نکند؛ نقض قوانین بین المللی را مرتکب شده است .لازم به ذکر است که مصونیت سیاسی مصرح در کنوانسیون وین؛ زمانی احراز می شود که کشور پذیرنده این مصونیت را قبول کرده باشد. صرف دیپلمات بودن؛ مصونیت سیاسی کسب نمی شود. هر دیپلمات هم تنها در کشور پذیرنده مصونیت دارد. ضمنا  آمریکا  به لحاظ حقوقی وظیفه مند است که  نسبت به صدور روادید برای  ظریف بمنظور شرکت در نشست های سازمان ملل اقدام کند. بنابراین ظریف حتی مشکل رفتن به ایالات متحده را ندارد؛ مگر اینکه آمریکا دوباره ناقض معاهدات بین المللی شود و کارنامه خود را در نقض قوانین بین الملل سیاه تر نماید.

دیپلمات سابق کشورمان درباره دیگر اهداف آمریکا گفت: هدف اول تیم ترامپ از تحریم ظریف؛ تحریم ایشان و دیپلماسی ایران نیست. وحشت آنها از دخالت ایران در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است. تیم ترامپ می داند که ظریف با حدود ۴۰ سال سابقه دیپلماتیک از برجسته ترین و با سابقه ترین دیپلمات عصر حاضر است و تنها وزیر خارجه ای در جهان است که تجربه جنگ، سازمان ملل، برجام و بحران های مختلف را دارد.  مهمتر اینکه تحلیل گر تحولات داخلی و خارجی آمریکا است؛ و توانسته یک لابی قوی در آمریکا ایجاد کند. نگرانی عمده ترامپ؛ دخالت ظریف در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است. ترامپ به خوبی می داند که اگر ظریف با دموکرات ها در روند انتخابات ۲۰۲۰ هماهنگ باشد ترامپ شانسی برای پیروزی دوباره در انتخابت ریاست جمهوری را  ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.