اویل پرایس در گزاشی تحت عنوان «سلاح ایرانیِ چین» نوشت: این هفته دو گزارش مهم در مورد بازار نفت آسیا منتشر شد. ایران در شرایط حساس کنونی برای فروش نفت خود نیاز مبرمی به چین دارد. ایرانی ها تلاش می کنند که پکن را برای افزایش واردات نفت خام قانع کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: خبرگزاری رویترز در گزارش اخیر خود اشاره می کند که چین برای دومین ماه متوالی واردات نفت خود از ایران را با وجود لغو شدن معافیت های تحریمی ادامه داده است. البته میزان واردات نفت چین از ایران در مقایسه با سال قبل به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. گزارش رویترز مبتنی بر اطلاعات سه شرکت داده است.

این شرکت ها جا به جایی نفت کش های تجاری در آب های بین المللی را دنبال می کنند. مطابق با اطلاعات فراهم شده، ماه گذشته بین ۴.۴ تا ۱۱ میلیون بشکه از نفت خام ایران در بنادر چین تخلیه شده اند. به عبارت دیگر، روزانه بین ۱۴۲ هزار تا ۳۶۰ هزار بشکه از نفت ایران به طرف چین روانه شده است. در صورتی که میزان صادرات ایران به ۳۶۰ هزار بشکه در روز نزدیک تر بوده باشد، میزان واردات نفت چین در مقایسه با دوران پیش از تحریم ها تقریبا نصف شده است.

شبکه خبری سی ان بی سی نیز این هفته گزارش داد که چنانچه چین واردات نفت خود را از ایران افزایش دهد، قیمت نفت خام برنت و نفت خام وست تگزاس سقوط خواهد کرد. بانک مریل لینچ آمریکا هشدار داده است که قیمت نفت در صورت افزایش صادرات نفت ایران تا ۳۰ دلار کاهش پیدا خواهد کرد.

این گزارش به صورت زیر خلاصه شده است:  بانک مریل لینچ هشدار می دهد که چنانچه چین دوباره خرید نفت ایران را از سر بگیرد، در ماه های آینده شاهد افت شدید قیمت نفت خواهیم بود. چین با نادیده گرفتن تحریم های آمریکا می تواند موفقیت کمپین فشار آمریکا علیه تهران را به خطر بیندازد.  بانک مریل لینچ پیش بینی می کند که قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ دلار خواهد بود. در حال حاضر دولت ترامپ تخمین می زند که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از صادرات نفت ایران به چین و ۳۰ درصد آن به سوریه ارسال می شود.

اما آمریکا و بریتانیا در ماه های اخیر تلاش کرده اند که تجارت نفت بین تهران و دمشق را قطع کنند. ماه گذشته نیروی دریایی بریتانیا نفت کش تجاری گریس ۱ را در نزدیکی تنگه جبل الطارق توقیف کرد. به همین خاطر وضعیت اقتصادی ایران وابستگی بیشتری به چین پیدا کرده است.

هفته گذشته آقای جهانگیری، معاون رئیس جمهور ایران در مدت بازدید رسمی یک تیم دیپلماتیک از چین به طور رسمی از پکن و دیگر کشورهای دوست درخواست کرد که مقدار بیشتری از نفت ایران را خریداری کنند.

آقای جهانگیری در دیدار با آقای سونگ تائو، دیپلمات ارشد چینی گفت: «می دانیم که برخی کشورهای متحد ما همچون چین برای خرید نفت با محدودیت هایی روبرو هستند. لیکن ما از آن ها انتظار داریم که سطح تجارت خود را با ایران افزایش دهند».

در تابستان امسال شاهد کاهش واردات نفت چین از ایران بوده ایم، به طوری که سطح واردات آنها در مقایسه با سال قبل تقریبا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد. اما در صورتی که چین خرید نفت از ایران را افزایش دهد، در ماه های آینده شاهد آشفتگی زیادی در بازارهای جهانی خواهیم بود. قرار است که اداره گمرک چین جزئیات دقیق سطح واردات انجام شده در ماه ژوئیه را در هفته آخر ماه آگوست منتشر کند.

علاوه بر این، هفته گذشته رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تعرفه ده درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارد شده از چین اعمال می کند. وزارت تجارت چین هشدار داده است که این اقدام آمریکا را تلافی خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.