در این سوال آمده است:

"خانمی هستم ۲۳ ساله و شوهرم ۲۴ ساله است. سه سال است ازدواج کردیم. شوهرم به تازگی چندبار غیرمستقیم به من گفته که زود ازدواج کرده البته از آن طرف هم می‌گوید که از ازدواج با من راضی است. خیلی کم با هم بیرون می‌رویم و می‌گوید چون به من نمی‌خورد ازدواج کرده باشم، بهتر است با هم بیرون نرویم! ممنون می‌شوم بگویید برخورد مناسب چیست؟"

 مشکل شوهرتان ذهن‌خوانی منفی است! بیان همسر شما از ازدواج زودهنگام و در سن پایین‌شان، می‌تواند بیانگر تعارض درونی حل نشده ایشان باشد که به نظر می‌رسد شما را هم نگران کرده است. البته ما در ازدواج از شریک زندگی‌مان همراهی می‌خواهیم نه دوری یا فاصله گرفتن به خاطر این‌که «به من نمی‌خورد ازدواج کرده باشم!» تقریبا سن مناسب ازدواج بالای ۲۰ سال است که البته تقریبی است و در فردی که به پختگی بیشتری نیاز دارد، بیشتر می‌شود.

ما اطلاع دقیقی از سایر حوزه‌های زندگی‌مشترک شما نداریم مثلا در مسائل عاطفی، روابط زناشویی، فرهنگ، ارتباط کلامی و ... رضایتمندی وجود دارد یا خیر؟ قطعا در صورتی که پاسخ شما مثبت باشد با توجه به اظهار رضایت شوهرتان از ازدواج با شما، نگرانی جدی وجود ندارد.

به نظر مشغولیت ذهنی شما بیشتر راجع به این موضوع است که او برای بیرون رفتن با شما تمایلی ندارد و بهانه سن و قیافه خودشان را مطرح می‌کنند. آن‌چه می‌توان حدس زد درباره تعارض همسرتان، اهمیت زیاد ایشان به قضاوت دیگران است. احتمالا در ذهن شوهرتان، مردم نظر مثبتی راجع به ازدواج‌اش در این سن ندارند بنابراین با دوری از اجتماع، نگرانی خود را کنترل می‌کند. افرادی که همواره ذهن‌خوانی می‌کنند، معمولا بیشتر ذهن و قضاوت دیگران را منفی ارزیابی می کنند.

همسرتان هنوز در پذیرش و سازگاری با شرایط تأهل به زمان نیاز دارد و احتمالا گاهی خود را در نقش فرد مجرد فرض می‌کند و با دوری از همراهی شما در اجتماع، زمان پذیرش این واقعیت را به تعویق می‌اندازد. سرزنش شوهرتان کمکی به شما نمی‌کند توصیه می‌شود به نگرانی‌های او دامن نزنید. گاهی افراد با این‌که چند سال از تاهل‌شان می‌گذرد اما به خاطر ازدواج درسن پایین و شکل نگرفتن کامل هویت، پس از چندی احساس متعارض و دوگانه‌ای به ازدواج پیدا می‌کنند و معیارهای آنان در بخش‌هایی تغییر می‌کند.

همسر شما در عین رضایت از زندگی‌مشترک در پذیرفتن نقش تأهل خود به ثبات و پختگی نرسیده، بنابراین زمانی که در اجتماع قرار می‌گیرد، دچار بی ثباتی و تزلزل می‌شود. بهتر است از سرزنش یا هرگونه برخورد منفی در قبال این رفتار بپرهیزید و سعی در بهبود روابط خود با او داشته باشید تا همسرتان زودتر بتواند با ازدواج خود کنار بیاید و با نقش پسر مجرد کم سن و سال خداحافظی کند! حس اقتدار مردانه شوهرتان را تقویت کنید با تقویت و دادن حس اقتدار مردانه به ایشان و بیان درست و البته واقعی توانایی‌هایش به صورت هنرمندانه، حس توانایی مدیریت با وجود سن کم را به او منتقل کنید. مثلا به او بگویید: «چقدر خوبه که تو در این سن تونستی مدیریت یک زندگی رو به دست بگیری، این نشانه توانمندی توست.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.