الشرق الاوسط گزارش داد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای دستیابی به حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جهت الحاق شهرک‌های کرانه باختری قبل از انتخابات رژیم صهیونیستی در سپتامبر تلاش می‌کند.

مسؤولان دفتر نتانیاهو می‌گویند: نخست‌وزیر می‌داند که نمی‌تواند چنین گام دیپلماتیکی را در این زمان که رهبری دولت انتقالی را برعهده دارد اتخاذ کند برای همین برای دستیابی به حمایت ترامپ تلاش می‌کند تا بتواند در مقابل رأی‌دهندگان متعهد شود که اگر بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود شهرک‌های کرانه باختری را به اراضی اشغالی ملحق می‌کند.

درحالی که تندروهای اسرائیلی از این اقدام حمایت می‌کنند نتانیاهو بارها به الحاق شهرک‌های کرانه باختری متعهد شده است. تمامی اعضای ائتلافش با احزاب راست‌گرا این اقدام را تأیید می‌کنند اما او امیدوار است که به حمایت آمریکا دست یابد. اگر آمریکا از این اقدام حمایت کند ضربه بسیار قوی از سوی کاخ سفید به فلسطینی‌هاست به ویژه بعد از اینکه قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرد و بعد از آن سیطره اسرائیل بر جولان را به رسمیت شناخت و قبل از آن نیز تمامی کمک‌های فلسطینی‌ها را قطع کرده و دفترشان را در واشنگتن بست.

نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: هر اقدامی که به حقوق فلسطینی‌ها لطمه بزند هیچ مشروعیتی ندارد. چنین اقدامی پیامدهای خطرناکی دارد. با هیچ بهایی صلح ممکن نخواهد بود. مردم فلسطین از حقوق و تاریخ و میراث و مقدسات خود دفاع خواهند کرد.

فلسطینی‌ها هرگونه شهرک‌سازی در کرانه باختری را باطل و غیرقانونی می‌دانند اما با توجه به مواضع قبلی ترامپ مسؤولان اسرائیلی و فلسطینی بعید نمی‌دانند که ترامپ این بار نیز دست به چنین اقدامی بزند. دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی ژوئن اعلام کرد که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری مشروع خواهد بود.

جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا در روند صلح خاورمیانه اظهارات فریدمن را تأیید کرد اما چند روز بعد گفت که چنین اقداماتی نباید به صورت یکجانبه صورت گیرد. به هر حال اسرائیلی‌ها اطمینان دارند که آمریکا دست به چنین اقدامی می‌زند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.