به گزارش راشاتودی، یکی از بانک‌های مطرح آمریکایی به نام بانک آمریکا هشدار داده است پیش‌بینی‌ها حاکی از آن که احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود طی یک سال آینده به بیش از ۳۳ درصد رسیده است. 

این بانک تاکید کرده است که اصلی‌ترین عواملی که اقتصاد آمریکا را به سمت رکود پیش می‌برد تشدید جنگ تجاری و شکست سیاست‌های پولی در تحریک بازار بحران‌زده آمریکاست. 

وقتی ابزار پولی در بهبود بازار آمریکا شکست می‌خورد

بانک آمریکا معتقد است که استفاده از ابزار تغییر نرخ بهره نتوانسته است اوضاع بازارهای آمریکارا بهبود بخشد. 

اختلاف جدی آمارهای دولتی با ارزیابی کارشناسان

میشل میر، یکی از کارشناسان ارشد بانک آمریکا، با رد مدل‌سازی دولتی ارائه‌شده که بر اساس آن ورود اقتصاد آمریکا به رکود طی سال آینده را ۲۰ درصد پیش‌بینی کرده است، به مشتریان این بانک هشدار داد که آمارها و اتفاقاتی که افتاده باعث شده که ما به این نتیجه برسیم که احتمال ورود آمریکا به رکود به بیش از ۳۳ درصد رسیده است.

تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا که اتفاقات از طرف آمریکایی‌ها در حال شدت گرفتن است و آخرین قربانی آن کشاورزان آمریکایی محسوب می‌شود، باعث شده بسیاری از نشان‌گرهای اقتصادی شرایط نسبتا بحرانی را ثبت کنند. 

در حالی که کشاورزان در آمریکا با بحران خشکسالی و یا سیل طی سال گذشته دست و پنجه نرم کردند حالا در ادامه جنگ تجاری چینی‌ها واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را متوقف کرده و همین امر شرایط کشاورزان را بحرانی‌تر کرده است.

از طرف دیگر تنش تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان به افت روند رشد اقتصاد جهانی منجر شده است. 

بنا به ادعای «میر» فروش خودرو، نرخ تولیدات صنعتی، تعداد کل ساعت‌ کاری کارگران از جمله ۳ نشانگر از ۵ نشانگر مهم اقتصادی هستند که بانک‌ها برای ارزیابی چرخه تجارت از آنها استفاده می‌کنند.

نشان‌گرهای اقتصادی در سطح پیش از رکود

وی معتقد است؛ این سه مولفه در شرایط کنونی به سطحی رسیده‌اند که دقیقا پیش از رکودهای قبلی نیز همان سطح را نشان می‌دهند.

در عین حال نرخ افزایش قیمت مصرف‌کننده در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۹ در آمریکا ۲.۳ درصد افزایش یافته است که سریع‌ترین رشد را طی سال‌های گذشته داشته است که از قضا مصرف‌کنندگان آمریکایی دلیل این رشد قابل توجه قیمت‌ها را جنگ تجاری با چین می‌دانند.

روند افزایش تورم در آمریکا ادامه خواهد داشت

با توجه به این که قرار است از یک سپتامبر نیز تعرفه وارداتی بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالا از چین به ۱۰ درصد افزایش یابد، پیش بینی می‌شود روند افزایش قیمت در آمریکا همچنان ادامه یابد.

به اعتقاد کارشناس ارشد بانک آمریکا، یکی از نقاط قوت اقتصاد آمریکا در شرایط کنونی پایین بودن نرخ بیکاری است که البته دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، به‌شخصه از امکان دست‌کاری آمار اشتغال در این کشور سخن گفته است.

راه‌کارهای ساده در دستکاری آمار اشتغال در آمریکا

یکی از راه‌های گریز برای پایین نشان دادن نرخ بیکاری در آمریکا این است که افراد بیکاری که به دنبال کار نمی‌گردند و یا از یافتن شغل ناامید شده‌اند، بیکار محسوب نمی‌شوند. 

از دیگر راه‌های گریز برای پایین نشان دادن نرخ بیکاری در آمریکا این است که افرادی که هیچ وقت استخدام نشده‌اند در آمار بیکاران محاسبه نمی‌شود و از طرف دیگر افرادی که فقط برای یک ساعت کار پولی دریافت کرده باشند، به عنوان افراد شاغل در آمارها آورده می‌شوند.

وقتی ترامپ به شیوه اوباما در محاسبه بیکاری باز می‌گردد

به عنوان مثال این نقایص قانونی باعث شد تا در سال ۲۰۱۵ و زمانی که دولت اوباما ادعا می‌کرد که نرخ بیکاری در این کشور به ۵.۶ درصد رسیده است، دونالد ترامپ مدعی شد که آمار واقعی بیکاری در این کشور حدود ۲۰ درصد است. 

حالا دونالد ترامپ همان شیوه دولت قبل را در پیش گرفته و مدعی شده که نرخ بیکاری در این آمریکا به ۳.۷ درصد رسیده است و این در حالی است که محاسبات غیررسمی نرخ بیکاری در آمریکا را بیش از ۱۳ درصد عنوان کرده و شاهد آن هستیم که نرخ مشارکت نیروی کار در اقتصاد آمریکا به کمترین میزان از سال ۱۹۷۷ تاکنون رسیده و ۶۹.۷ درصد رسیده است.

با گذشت ۱۰ سال از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ آمریکا، علی‌ رغم آن که بانک‌ها شاهد سوددهی بوده و توانسته‌اند اوضاع خود را بهبود بخشند و حتی شرایط آنها بهتر از زمان قبل از رکود بزرگ شده است، اما هنوز خیلی از خانواده‌های این کشور نتوانسته‌اند کمر راست کنند. 

در حال حاضر نرخ نابرابری در آمریکا به بالاترین میزان از زمان رکود بزرگ رسیده است که البته شما نمی‌توانید آمار رسمی در این رابطه از سوی دولت آمریکا پیدا کنید. 

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، موفقیت خود در ریاست جمهوری را به رشد بازارهای مالی گره زده است؛‌ چراکه در آن زمان و علی رغم آن که خانوارهای متوسط آمریکایی با مشکلات جدی رو به رو بوده‌اند، اما بازارهای مالی آمریکا در ماه‌های نخست ریاست جمهوری ترامپ رشد خوبی را تجربه می‌کردند، اما حالا سقوط آنها آغاز شده است. 

روز دوشنبه شاهد سقوط ۴۰۰ واحدی شاخص داو جونز صنعتی بودیم و حتی ارزش سهام بانک آمریکا نیز ۲.۵ درصد کاهش یافت.

کارشناس دیگر دیدگاه «میر» را خوش‌بینانه می‌داند

در حالی که «میر» اوضاع اقتصادی آمریکا را بدتر از آن چیزی که از سوی دولت نشان داده می‌شود پیش بینی کرده است، بانک مورگان استنلی، که یکی از اصلی‌ترین رقبای بانک آمریکا در این کشور محسوب می‌شود معتقد است که دیدگاه‌های میر به طور کاملا غیرمنطقی خوش بینانه است.

چتان اهیا، کارشناس ارشد اقتصادی مورگان استنلی پیش بینی کرده است که در صورت تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، اقتصاد آمریکا طی سه فصل آینده وارد رکود خواهد شد.

صدای رئیس کل قبلی بانک مرکزی آمریکا در آمد

باید گفت که تشدید جنگ تجاری دلیل اصلی ورود اقتصاد آمریکا به رکود نیست اما می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور و سرعت‌دهنده در این زمینه عمل کند؛ چرا که مدت‌هاست کارشناسان پیش بینی کرده‌اند اقتصاد آمریکا با خطر رکود مواجه است به گونه‌ای که جانت یلن، رئیس کل اسبق بانک مرکزی فدرال آمریکا، هشدار داده است به دلیل بالا رفتن قابل توجه بدهی شرکت‌ها و نقایص قانونی که از ماه دسامبر شاهد آن هستیم، به ورود اقتصاد آمریکا به رکود منجر خواهد شد.

باید گفت که یلن در این زمینه تنها نیست و بسیاری از کارشناسان دیگر نیز موضع مشابهی دارند. 

طی سال جاری شاهد آن بودیم که بدهی عمومی دولت آمریکا از مرز ۲۲ تریلیون دلار عبور کرده و مجموع بدهی کشورهای جهان طی سال گذشته نیز با ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۸ به رقم باورنکردنی ۱۸۲ تریلیون دلار رسیده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.