یاتسک چاپوتوویچ  روز سه‌شنبه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع قوانین بشردوستانه در صلح و امنیت بین المللی برگزار شد، این مطلب را در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اینکه آیا لهستان به ائتلاف آمریکا برای امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز میپیوندند، مطرح کرد.

وی افزود: در این زمینه بحث و گفت‌وگو با آمریکا ادامه دارد. با این حال انگلیس این مساله را در کشورهای اروپایی مطرح کرده است که چگونه می توانیم آزادی ناوبری را تقویت کنیم؟

وزیر خارجه لهستان ادامه داد: چشم انداز کلی ما بر این است که قوانین دریاهای آزاد باید حفظ و امنیت ناوبری باید تضمین شوند. لهستان به این موضوع توجه دارد اما به طور کلی میتوان از آن به عنوان گامی خوب برای پاسخگویی جامعه بینالمللی یاد کرد.

چاپوتوویچ اضافه کرد: اگر در این زمینه تصمیمی گرفته شود ما در آن مشارکت خواهیم کرد. ما پشت پرده نگرانیهای آمریکا و انگلیس را در این زمینه درک می کنیم.

وی با اشاره به مذاکرات صبح امروز خود با همتای آلمانی خود که او هم برای شرکت در نشست شورای امنیت به نیویورک آمده بود، اظهار کرد: امروز من با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان درباره اینکه چگونه باید خودمان در اتحادیه اروپا یک سازمان‌دهی داشته باشیم، تبادل نظر کردیم.

وزیر خارجه لهستان افزود: اگر اتحادیه اروپا به این تصمیم برسد، پاسخ ما استقبال از آن است. دیدگاه دیگری هم مطرح است که ما باید برای تشکیل یک نیروی مشترک با آمریکا و انگلیس تلاش کنیم تا اینکه بخواهیم به طور مجزا دست به چنین کاری بزنیم؛ چرا که آنها متحدان ما در ناتو هستند.

چاپوتوویچ خاطرنشان کرد: ما همچنان در حال تبادل نظر درباره چگونگی مواجهه با این چالش هستیم.

وی درباره پیام توئیتری سفارت آمریکا در آلمان مبنی بر اینکه لهستان پرداخت ۲ درصد تولید ناخالص ملی به ناتو را آغاز کرده اما آلمان هنوز اقدام نکرده است، در این صورت شاید نیروهای خود را از آلمان به لهستان منتقل کنیم، گفت: ما با آمریکا توافقنامه تقویت همکاری نظامی برای حضور آنها در لهستان داریم که برای امنیت کشور ما و منطقه اهمیت دارد.

وزیر خارجه لهستان افزود: ما در حال مذاکره برای حضور حداقل یک هزار نیروی نظامی آمریکایی در لهستان هستیم که در آینده به چهار تا پنج هزار نیرو افزایش خواهد یافت. ما از مشارکت و حضور نیروهای نظامی آمریکا در آلمان قدردانی می کنیم که در امنیت اتحادیه اروپا مشارکت دارند؛ در عین حال فکر می‌کنم استقرار نیروهای نظامی آمریکا در شرق اروپا برای مقابله با تهدیداتی که این کشورها با آن مواجه هستند، اهمیت دارد.

چاپوتوویچ با اشاره به بحران بین روسیه و اوکراین و همچنین گرجستان، در پاسخ به اینکه لهستان تهدیدی از ناحیه روسیه احساس می کند، گفت نمی‌خواهیم چنین برداشتی از مساله داشته باشیم اما بر اساس ارزیابی‌های کلی، تهدید از ناحیه روسیه وجود دارد.

وی افزود: با این حال ما جزویی از اتحادیه اروپا هستیم و بر اساس تصمیم جمعی این اتحادیه عمل می‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.