علیرضا عدلو سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهار کرد: هر ساله همزمان با افزایش دمای هوا گزارش‌هایی درباره برق گرفتگی هنگام راه‌اندازی غیر تخصصی کولر‌ها به سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌شود.

او گفت: شهروندان باید به این نکته توجه کنند که راه‌اندازی کولر‌ها نیازمند تجربه و تخصص است، این در حالی است که بسیاری از شهروندانی که تخصص و تجربه‌ای در زمینه راه‌اندازی کولر و کار با برق را ندارند اقدام به راه‌اندازی کولر‌ها می‌کنند و همین بی‌توجهی موجب بروز حوادثی از جمله برق گرفتگی می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ادامه داد: شاید راه‌اندازی مجدد کولر‌ها کار ساده‌ای به نظر برسد، اما در واقع با جان افراد در ارتباط است و نباید از کنار آن ساده گذشت.

عدلو با بیان اینکه احتمال برق گرفتگی هنگام تعمیرات کولر‌های آبی، به علت وجود رطوبت در کولر‌ها بسیار بالا است، افزود: هنگام تعمیر کولر‌ها نکاتی از جمله قطع برق باید رعایت شود، اما در بسیاری از موارد دیده شده که افراد به علت بی تجربگی قطع کردن برق را فراموش می‌کنند و دچار برق گرفتگی می‌شوند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه برق گرفتگی ناشی از راه‌اندازی کولر را باید جدی گرفت، تصریح کرد: راه‌اندازی غیر حرفه‌ای کولر‌ها می‌تواند موجب بروزخسارات جانی و مالی شود.

او با بیان اینکه لازم است برای راه‌اندازی و تعمیر کولر‌ها از افراد متخصص بهره گرفته شود، ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که نشت آب از کولر‌ها نیز رخ ندهد و حتماً عایق کاری کف کولر انجام شود. همچنین اگر محل نصب کولر در ارتفاع، لبه پنجره یا بالکن قراردارند باید توجه داشت تا از راه‌های ایمن به نصب و سرویس کولر آبی اقدام کرد.

عدلو در مورد سرویس و تعمیرات کولر‌های گازی اظهار کرد: در این خصوص لازم است حتماً افراد متخصص از مراکز مجاز اقدام به سرویس دستگاه کنند و به هیچ عنوان از افراد غیرمتخصص در این زمینه نباید استفاده کرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین در مورد برق کاری و راه اندازی کولر‌ها اعم از آبی و گازی گفت: برق کاری و سیم کشی جزو کار‌هایی است که تکنیسین‌های مربوطه باید انجام دهند و بنابراین توصیه می‌شود حتماً هنگام نصب، همه این امور از سوی عوامل نمایندگی یا فروشگاه انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.