حبیب معصومی ظهر پنج شنبه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران با اشاره به افزایش آمار غرق شدگی در سال جاری اظهار داشت: غرق شدگی در سال جاری با توجه به بارش های صورت گرفته بیشتر از سال‌های قبل بود.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش بارش‌ها محیط های آبی در دسترس قرار گرفته و این در حالی است که بسیاری از این محیط ها ناشناخته اند که همین موضوع باعث شد تعداد فوتی های ناشی از غرق شدگی در کشور و به تبع آن استان همدان افزایش یابد.

معصومی گفت: طی  ۱۳۸ روز اول سال جاری و به تعبیر از ابتدای سال جاری تا ۱۴ مردادماه ۸۶۳ نفر در کشور دچار غرق شدگی شدند که از این تعداد ۵۶۵ نفر جان خود را از دست دادند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی همدان با بیان اینکه کوچکترین فرد غرق شده کودکی شش ماهه و مسن ترین فردی ۹۵ ساله بوده است، اظهار داشت: در استان همدان نیز طی چهار ماه امسال آمار غرق‌شدگی ها برابر با مجموع آمار سال گذشته بوده است.

سال گذشته ۱۸ نفر در استان همدان غرق شدند

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۸ نفر در استان همدان غرق شدند، گفت: وقتی کسی شنا می‌کند باید عمق محل شنا و دمای آب را در نظر بگیرد.

معصومی گفت: بر خلاف سال‌های قبل که اغلب غرق‌شدگی‌ها در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان که همجوار دریا هستند گزارش می‌شد امسال در مناطق غیر دریایی آمار غرق‌شدگی افزایش داشته‌ و استخرها، سدها و رودخانه‌ها بیشترین آمار غرق‌شدگی را در برگرفته‌اند.

معصومی با تأکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی در پیشگیری از غرق‌شدگی خاطرنشان کرد: در این راستا باید برای شناکردن از محیط مناسب مانند استخر استفاده شود و با مساعدت مسئولین نیز در مسیر رودخانه‌ها، سدها علائم هشدار دهنده نصب و به آنها توجه شود.

وی افزود: باید آموزش همگانی برای مردم مد نظر قرار گیرد و برای شنا در محیط غیر استخری فرد آموزش‌های غریق نجات را دیده باشد ضمن اینکه کاملا به محیط آشنایی داشته باشد چراکه حتی ۳۰ درصد افرادی که در اثر غرق‌شدگی فوت کردند شناگر بوده‌اند و بر این اساس تنها بلد بودن شنا نمی‌تواند مانع غرق شدگی شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی همدان در ادامه به نقش اورژانس در حوادث جاده‌ای اشاره و با بیان اینکه حوادث ترافیکی ۷ درصد درآمد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد، عنوان کرد: در حوادث ترافیکی سال ۹۷، نسبت به سال ماقبل خود آمار کمتری در فوت‌شدگان حوادث ترافیکی استان داشتیم به طوری‌که طی سال ۹۶ تعداد ۵۰۵ فوتی به ثبت رسیده و در سال ۹۷ این آمار به ۴۳۴ نفر کاهش داشته‌است.  

معصومی از کاهش ۱۴ درصدی آمار فوت در تصادفات سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خبر داد و افزود: از تعداد ۴۳۴ نفر فوتی در سال ۹۷ تعداد ۴۶ درصد در بیمارستان و ۵ درصد حین انتقال فوت شده‌اند و بیشترین وقوع مرگ‌ها سر صحنه بوده‌است.

وی با بیان اینکه امسال بیشترین آمار با ۱۸ تصادف در سه‌راهی ویان تا کبودراهنگ طی ۱۲ کیلومتر به وقوع پیوسته‌است، عنوان کرد: سال ۸۵ حدود ۱۶ پایگاه اورژانس در استان همدان داشتیم و در حال حاضر تعداد پایگاه‌ها به ۶۰ مورد رسیده و ارائه خدمات، ارتقاء یافته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.