به گزارش شاتا، بررسی وضعیت صنعت فلزات گران‌بها و جواهرآلات با محوریت تبیین راهکارهایی برای رفع چالش‌های پیش روی توسعه تولید در این صنعت با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت برگزار شد.

در این نشست تخصصی ایجاد شهرک صنعتی طلا، اصلاح ساختار صنفی و ایجاد بستری برای اخذ شرایط احراز دریافت مجوز صنعتی توسط SME‌های فعال در صنعت فلزات گرانبها و رفع برخی از مسائل گمرکی، ارزی و... مطرح و راهکارهای اجرایی برای بهبود وضعیت این هنر صنعت اتخاذ شد.

فرشاد مقیمی در این نشست که با حضور نمایندگانی از تشکل‌های تخصصی صنعت فلزات گرانبها و همچنین مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران و برخی از دست اندرکاران خوشه صنعتی طلا برگزار شد، به اهمیت این صنعت در افزایش ارزآوری به کشورپرداخت و گفت: ایران جزو ۷ کشور تولید کننده فلزات گرانبها بوده و توجه به این هنرصنعت درایجاد رونق در صنعت کشور بسیار تاثیرگذار است.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه با اشاره به اتخاذ راهکارهایی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان این صنعت و بهره‌مندی از سیاست‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن وتجارت در مسائل ارزی وگمرکی گفت: با ایجاد شهرک تخصصی برای این صنعت می‌توان بستر را برای توسعه کارگاه‌های کوچک و توسعه خوشه صنعتی طلا فراهم کرد.

مقیمی تحقق این برنامه را نیازمند حضور فعال تشکل‌های صنعتی برشمرد و افزود: تاسیس شهرک تخصصی برنامه‌ای میان مدت برای توسعه این هنر صنعت است و با همکاری سازمان صنایع کوچک وشهرک‌های صنعتی ایران می‌توان بسترهای تحقق آن را فراهم کرد.

وی در ادامه بهبود وضعیت این صنعت در شرایط کنونی را نیازمند اعلام مهمترین چالش‌های این بخش از سوی تشکل‌های صنعتی عنوان کرد و گفت: با طرح مهمترین چالش‌ها و راهکارهای اجرایی می‌توان سیاستگذاری مبتنی بر نظر تولیدکنندگان تدوین و برای اجرا ابلاغ کرد.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه کسب شرایط دریافت مجوز صنعتی و یا صنفی برای کارگاه‌های کوچک و متوسط را از برنامه‌های کوتاه مدت برای بهبود وضعیت این صنعت برشمرد و گفت: علاوه بر سیاستگذاری‌های کلان، برنامه‌های کوتاه مدتی با همکاری دفاتر تخصصی برای امکان دریافت مجوز برای این کارگاه‌ها وبهره مندی از سیاست‌های حمایتی وزارت صنعت در نظر گرفته خواهد شد.

گفتنی است، SME‌های مستقر در سطح کشور در بخش مصنوعات طلا وجواهر، عمدتا در داخل مراکز جمعیتی شهرها فعالیت می‌کنند ازساختار صنعتی وصنفی مناسبی برخوردار نبوده و تولیدکنندگان این کارگاه‌ها نتوانستند شرایط دریافت مجوز را بدست آورند به همین دلیل وزارت صنعت معدن وتجارت با اتخاذ تدابیری سعی در ساماندهی این کارگاه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.